Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Wytyczne optymalizacyjne Google dla webmasterów

Tworząc swoją pierwszą stronę internetową nie warto iść na żywioł. Aby nowa witryna została poprawnie wyświetlona w wyszukiwarkach musi spełnić określone wymogi jakościowe. Skąd jednak czerpać wiedzę na ich temat? Google udostępnia poradnik dla webmasterów zawierający informacje dotyczące właściwej optymalizacji.

Przygotowanie strony internetowej to czasochłonny proces. Dlatego już na samym starcie warto zadbać o jej poprawne wyświetlanie w wyszukiwarkach. Skąd mamy czerpać wiedzę, szczególnie o wytycznych narzuconych przez Google? Na szczęście kalifornijski gigant przygotował szereg samouczków online o różnym poziomie zaawansowania. Wskazówki dla webmasterów obejmują także opisy działań zakazanych, mogących wkraść się do projektu, jeśli nie mamy ugruntowanej wiedzy na tym polu. Najczęściej przypominamy sobie o nich dopiero, gdy witryna nie osiąga widocznych sukcesów w wyszukiwarce. W przypadku rażącego łamania zasad strona może zostać ukarana przez ratera (pracownik Google oceniający witryny).

DLACZEGO GOOGLE?

Wskazówki dla twórców stron internetowych są ogólnodostępne dla każdego internauty. Z jakiego powodu mamy się nimi przejmować? Przez dwadzieścia lat swojego istnienia firma Google pozyskała i ugruntowała pozycję lidera w zakresie nowych technologii, szczególnie w obszarze zarządzania zasobami Internetu. Z wyszukiwarki kalifornijskiego potentata korzysta największa ilość użytkowników w skali światowej. Polscy internauci także przekonali się do Google, bowiem za jej pośrednictwem zawartość globalnej Sieci przeszukuje przeszło 95% naszych rodaków.

Ponadto niektóre wyszukiwarki współpracują z Google na zasadzie partnerstwa, a jeszcze inne zwyczajnie powielają stosowane algorytmy ze względu na ich wysoką skuteczność. Zasadniczo udostępnione wskazówki dotyczą głównie kwestii jakościowych tak, aby móc przygotować najbardziej przystępną dla użytkownika i funkcjonalną stronę. Google jasno sugeruje, że tworząc stronę internetową dla internautów o wysokiej jakości, zgodnie z zasadami z wytycznych oraz dostarczając wartościową treść (artykuły, opisy produktów itp.) automatycznie staniesz się docenionym „autorem”, tzn. zwiększą się realne szanse witryny na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

https://youtu.be/yFxNda5Z4eE
Pozyskaną wiedzę szybko wdrożymy w życie między innymi za pomocą Google Search Console. Jest to darmowa platforma stworzona dla administratorów stron internetowych, pozwalająca sprawdzić stan indeksowania witryny przez wyszukiwarkę oraz pomocna w nanoszeniu poprawek. Wcześniejsza nazwa Google Webmaster Tools sugerowała o przeznaczeniu wyłącznie dla profesjonalistów, ale w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie i nawet laicy szybko oswoją się z tym narzędziem.

GARŚĆ PODSTAWOWYCH ZASAD

Na początek warto ugruntować sobie kilka fundamentalnych zasad, nad którymi powinien zastanowić się każdy administrator strony internetowej. Google szczególnie zwraca uwagę na:

  • Zastanów się, co czyni pozycjonowaną stronę wartościową? W czym tkwi jej wyjątkowość? Należy zaprojektować swoją witrynę tak, aby wyróżniała się wśród innych tożsamych tematycznie witryn.
  • Unikaj niewłaściwych sztuczek sztucznie poprawiających pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zastanów się, czy bez oporów opiszesz swoje praktyki pracownikowi Google?
  • Tworzymy strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
  • Nie wprowadzaj internautów w błąd.

TECHNICZNE WYMOGI STAWIANE PRZEZ GOOGLE

Poza ogólnymi wytycznymi przygotowano cały szereg porad praktycznych, mających przełożyć się na lepszą optymalizację strony internetowej. Nie jesteśmy w stanie omówić wszystkich dokładnie, dlatego skupimy się na najbardziej fundamentalnych zabiegach, o których powinni pamiętać właściciele sklepów online, serwisów informacyjnych a także blogów.

  • Krótki czas ładowania: przyjazna strona, to szybka strona. Poprzez redukcję zbędnych skryptów, kompresję grafik, a nawet zmianę na lepszy hosting możemy poprawić szybkość wczytywania strony. Im dłużej trwa pobieranie danych, tym większe prawdopodobieństwo, że zniecierpliwiony internauta wróci do wyników wyszukiwania. Do przeprowadzania testów wydajności można użyć narzędzia PageSpeed.
  • Rozdzielczość i mobilność: Google stosuje podejście mobile-first. To oznacza, że najpierw ocenia stronę jako urządzenie mobilne, a dopiero potem jako desktop (np. wersja na laptop). Obecnie projektowanie strony powinno zaczynać się od wersji na smartfony, następnie tablety i na końcu desktopy. Nie robimy jednak osobnych wersji a stosujemy RWD (Responsive Web Design). Witryna powinna dostosowywać się do szerokości ekranu, a wyświetlana treść powinna być taka sama dla wszystkich wersji. Nie wolno ukrywać czegoś dla jednych użytkowników (np. mobilnych) i jednocześnie wyświetlać to innym (np. na laptopie).
  • Umieszczenie pliku robots.txt na serwerze: upewnij się, że treści, które mogą niekorzystnie wpływać na Twój indeks, są zablokowane dla robotów, a także sprawdź, czy to, co jest istotne, jest łatwo dostępne dla robotów.
  • Mapa witryny: na serwerze należy umieścić plik sitemap.xml, będący dokładną mapą dla robotów badających zawartość naszej strony. Plik ten musimy aktualizować wraz z kolejnymi zmianami w strukturze witryny. Proces ten można zautomatyzować korzystając z różnej maści wtyczek choćby dla WordPressa.

KILKA PRZYKŁADÓW ZAKAZANYCH TECHNIK

Pula zakazanych metod sztucznego podniesienia pozycji strony jest całkiem obszerna. O stosowaniu niektórych możemy nie mieć pojęcia, bowiem na pierwszy rzut oka wydają się niewinnymi zabiegami, stosowanymi niekiedy dość powszechnie. Oto kilka przykładów, czego nie robić według wytycznych Google, aby nie spaść w rankingach wyszukiwania lub z nich całkowicie zniknąć.

  • Kopiowanie treści: unikamy kopiowania z innych stron opisów produktów, notek prasowych, artykułów itd. Nie jest wskazanym także, aby duplikować publikacje w obrębie własnej strony.
  • Omijamy SWL: zabronionym jest uczestnictwo w systemach wymiany linków.
  • Generatory treści: programy służące do zautomatyzowanego tworzenia „publikacji” i udostępniania linków na masową skalę. Praktyka ta traktowana jest na równi ze spamem.
  • Ukryta treść: ukrywanie w publikacji dodatkowych słów kluczy lub linków na znacznie szerszą grupę fraz jest zakazane.
  • Nadużywanie fraz kluczowych: zbyt obszerne umieszczanie słów kluczowych lub niemających związku z treścią posiadanej będzie karane.
  • Bezwartościowe strony: zabronionym jest kreowanie stron napisanych wyłącznie z myślą o kopiowaniu treści. Puste strony (tzw. Shallow Content), bez żadnej wartości dla użytkownika, także traktowane są negatywnie.
  • Maskowanie: działanie polegające na przedstawieniu wyszukiwarkom innych treści lub adresów URL niż użytkownikom.
  • Niejawne przekierowania: chodzi o cloaking, czyli wyświetlanie innej treści userom a innej robotowi Google.
  • Złośliwe strony: witryny wyłudzające informacje, instalujące wirusy i trojany są na cenzurowanym. Dbajmy także o zabezpieczenia, bowiem nasza strona mimo dobrych intencji może zostać zarażona szkodliwym oprogramowaniem narażającym naszych użytkowników. Jeśli stan rzeczy nie ulegnie poprawie witryna zostaje usunięta z wyników wyszukiwania trafiając na czarną listę.