Dlaczego większy budżet na pozycjonowanie oraz rozliczenia w abonamencie dają gwarancję lepszych efektów?

Zwiększenie nakładów i prowadzenie regularnych, systematycznych działań to dwa z najpewniejszych sposobów na to, aby poprawić efekty pozycjonowania. Nie dla wszystkich jednak jest jasne, z czego to wynika, i nasi klienci często pytają nas o to, dlaczego właściwie tak jest. No właśnie: dlaczego?

Aby zrozumieć odpowiedź na to pytanie, trzeba mieć świadomość, że pozycjonowanie składa się zasadniczo z dwóch elementów: optymalizacji i linkowania.

Optymalizacja: na czym polega?

Na podstawie listy fraz, które mają być pozycjonowane, pozycjoner przygotowuje strategię pozycjonowania. Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, długotrwałym i skomplikowanym, dlatego tak ważne jest idealne zaplanowanie działań na początku drogi; zmiana założeń projektu co miesiąc czy co tydzień nie wchodzi w grę. Na strategię pozycjonowania składają się:

  • stworzenie schematu podstron i linkowania wewnętrznego strony internetowej;
  • zaprojektowanie poszczególnych elementów strony i podstron (nagłówki, meta description, anchor menu itd.);
  • opracowanie rozkładu fraz pod odpowiednie podstrony oraz
  • zaplanowanie odpowiedniej ilości tekstu wraz z natężeniem i odmianami słów kluczowych.

Na podstawie przygotowanej strategii pozycjonowania copywriterzy piszą teksty spełniające założenia przekazane przez pozycjonera. Tekst musi być merytoryczny, dlatego copywriter przed przystąpieniem do pisania musi dołożyć starań, aby możliwie jak najlepiej zapoznać się ze specyfiką branży klienta.

Niełatwe zadania webmastera

Kiedy teksty są gotowe, do pracy przystępuje webmaster. Przebudowuje on serwis według wytycznych od pozycjonera i uzupełnia nowe i już istniejące podstrony o teksty napisane przez copywritera. Webmaster, działając na serwisie klienta, cały czas dba o to, by nowe podstrony były zgodne z identyfikacją marki.

Dobrą optymalizację charakteryzuje dbałość o szczegóły w warstwie technicznej i estetycznej. Udział wykwalifikowanego webmastera jest niezbędny, aby serwis po przebudowie był “lekki i czysty”, czyli przejrzysty i intuicyjny w obsłudze. Opublikowanie na stronie “ściany tekstu”, oczywiście z zachowaniem zasad optymalizacji, również wpłynie na wzrost pozycji, ale spowoduje zdecydowany spadek konwersji.

Jak długo to wszystko trwa?

Cały proces trwa zazwyczaj od miesiąca do nawet trzech miesięcy, w zależności od wielkości serwisu i ilości pozycjonowanych fraz. Przez ten czas nad serwisem pracuje jednocześnie kilku wyspecjalizowanych pracowników.

Nasuwa się oczywista wątpliwość: jak takie kompleksowe podejście do optymalizacji ma wykazywać agencja SEO, która rozlicza się wyłącznie za efekt?

Linkowanie: niezbędny element pozycjonowania

Linkowanie musi wyglądać w oczach Google naturalnie. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie wbić stronę na wysokie pozycje. Linki powinny mieć jak największą “moc”, muszą też być tematyczne. Jeżeli prowadzimy serwis poświęcony płytkom ceramicznym, to więcej korzyści przyniesie nam nieco słabszy link z serwisu piszącego o ceramice niż mocniejszy ze strony poświęconej wędkarstwu.

Wiele agencji pozycjonerskich posiada własne zaplecza linkowe. Jeżeli wiemy, gdzie ich szukać, to w Internecie znajdziemy również sporo bezpłatnych miejsc, w których taki link możemy umieścić.

Im wyżej, tym drożej

Jeżeli jednak chcemy bić się o najlepsze pozycje, to takie działania nie wystarczą. Musimy znaleźć lepsze linki. A w tym przypadku lepsze najczęściej są również droższe. W zależności od branży jeden link może kosztować 500, 800 lub nawet 2000 zł. Stąd już tylko krok do oczywistego pytania:

Jak firma, która rozlicza się wyłącznie za efekt, ma zaryzykować, inwestując np. kilkumiesięczny potencjalny przychód z umowy w linki?

Jeżeli dwie konkurencyjne firmy z tej samej branży zdecydują się na pozycjonowanie tych samych fraz kluczowych w dwóch różnych agencjach SEO, przy czym jedna zdecyduje się na rozliczenie abonamentowe a druga na efektowe i obie przeznaczą na to budżet w wysokości 5000 zł miesięcznie, to rezultat… jest łatwy do przewidzenia.

W umowie abonamentowej przy tym samym budżecie klient otrzyma kilkanaście razy więcej fraz. Optymalizacją jego serwisu zajmie się nie “człowiek-orkiestra”, tylko specjaliści w swoich dziedzinach, a profil linkowy domeny zostanie wzbogacony o linki, na które żadna agencja przy rozliczeniu efektowym się nie zdecyduje.

Autor: Łukasz Nawrocki

Prezes Enterso

Być może nie jest najlepszym pozycjonerem na świecie, ale na pewno takich zatrudnia.

Podobnie z copywriterami, webmasterami i specjalistami ds. obsługi klienta.

Dobrze wie, że owocna i długotrwała współpraca jest możliwa tylko wówczas, gdy partnerzy wzajemnie rozumieją specyfikę swoich działań biznesowych.

You must be logged in to post a comment.