Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Social media marketing i pozycjonowanie

Media społecznościowe to platformy komunikacji, z których codziennie korzystają miliony internautów. Dla jednych są utrapieniem, dla innych złem koniecznym, a niektórzy dostrzegają w nich niewyczerpany potencjał. Gdzie leży prawda oraz jak okiełznać możliwości oferowane przez social media?

Określenie social media odnosi się do ogólnie pojętego korzystania z internetowych i mobilnych technologii, celem przekształcania komunikacji w interaktywny dialog. Za najbardziej jaskrawy przykład działania w praktyce tej teorii uznaje się portal Facebook, którego znajomość stanowi wręcz postawę współczesnego marketingu internetowego. Ponadto, media społecznościowe są jednym z fundamentów należycie realizowanego pozycjonowania stron internetowych.

SOCIAL MEDIA OD PODSZEWKI

Gdy mówimy o mediach społecznościowych najczęściej stawiamy znak równości z portalem Facebook. To daleko idące uproszczenie. Temat ten jest znacznie bardziej złożony, niż mogłoby się to pierwotnie wydawać. Social media są konsekwencją dynamicznego rozwoju Sieci. Chodzi głównie o przyspieszanie łącz internetowych, dzięki czemu wysłanie większej ilości danych nie stanowi problemu, a także udostępnieniu jeszcze bardziej przystępnych narzędzi do samodzielnego tworzenia treści. Nie trzeba być już mistrzem kodu HTML, aby móc napisać atrakcyjną witrynę internetową.

Naturalnie ekspansja mediów społecznościowych wiąże się z popularyzacją samego Internetu, z którego korzystamy na komputerach lub coraz częściej na urządzeniach mobilnych. Zasadniczo social media powstawały głównie w celu zbliżenia internautów o podobnych zainteresowaniach. Na początku były to zamknięte grupy działające w obrębie prywatnych sieci. Wraz z masową komercjalizacją Internetu większe i bardziej otwarte platformy przebiły się do szerszej świadomości. Od 1994 na rynku amerykańskim pojawiają się takie strony jak: Six Degrees, MoveOn czy Napster. Archetypem dzisiejszych portali społecznościowych będzie MySpace uruchomiony w 2003 roku.

Aktualnie znajdujemy się na etapie Web 2.0 tudzież User Generated Content, a więc treści tworzonych samodzielnie przez użytkowników. Rodzi to oczywiście nowe możliwości jak i wyzwania. Szczególnie kłopotliwym staje się przebicie do szerszej świadomości internautów. Z każdym kolejnym rokiem nowe marki muszą ponosić większe koszty w tym zakresie. Co więcej, należy uwzględnić ciągły postęp i zmiany demograficzne wpływające na popularność portali społecznościowych.

RÓŻNORODNOŚĆ

Głównymi cechami social media są: możliwość samodzielnego tworzenia i udostępniania treści, bezpośrednia komunikacja, płynniejsza wymiana poglądów oraz zainteresowań. Dlatego krajobraz „social” obecnie jest bardziej zróżnicowany niż jeszcze kilka lat temu. Poniżej podajemy najważniejsze przykłady platform szczególnie pomocnych w codziennych obowiązkach marketingowa i pozycjonera.

Blog: niegdyś kojarzony z hobby nastolatek, dziś podstawowe narzędzie komunikacji biznesowej. Istotą bloga jest regularność udostępniania treści i dzielenie się swoimi doświadczeniami, szczególnie wiedzą specjalistyczną. Dlatego blogi potrafią być tak przydatne w tworzeniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki, od prywatnej działalności po szczebel korporacyjny. Mniej doświadczeni mogą zacząć swoją przygodę od darmowych platform pokroju Blogger lub WordPress.com, natomiast doświadczeni użytkownicy chwycą między innymi za WordPress.org. Na popularności zyskały także vlogi, czyli blog w formie wideo udostępniony choćby na YouTube.

Forum i grupa dyskusyjna: najstarsza forma medium społecznościowego, która powstała zanim Internet uległ komercjalizacji na przełomie lat 80. i 90. Zapewniają swobodną, acz moderowaną przez administratora, wymianę myśli. Wielkie portale posiadają swoje grupy dyskusyjne, jak również istnieje cała masa niezależnych forów skupionych na określonej tematyce. Korzystanie z nich w kontekście marketingu i pozycjonowania okazuje się szczególnie przydatne w przypadku budowy link buildingu jak i zacieśniania relacji konsument-marka.

Porównywarki cen: udostępniają porównywanie cen produktów w sklepach internetowych. Prócz tego można zapoznać się z opiniami konsumentów na temat konkretnych dóbr. Za przykład niech posłużą portale Ceneo i Skąpiec.

Porównywarki opinii: serwisy poświęcone dzieleniu się opiniami na temat danego rodzaju usług, produktów lub osób. Działają bardzo podobnie jak porównywanie cen, ale naszą opinię wystawiamy na temat danego zakładu lub osoby np. serwisu komputerowego, lekarza, a nawet wykładowcy.

Agregatory treści: olbrzymie serwisy skupione wyłącznie na udostępnianiu przez swoich użytkowników znalezisk w postaci newsów i artykułów. Licznie komentowane i udostępniane dalej zachęcają do dalszej interakcji. Rodzimym przykładem będzie Wykop. Duże platformy pokroju Microsoftu i Google także prowadzą własne spersonalizowane agregatory treści. Udostępnianie swoich publikacji za ich pomocą w znaczący sposób zwiększa ruch na stronie.

Wiki: internetowe encyklopedie tworzy aktywna społeczność internetowa. Najbardziej rozpoznawalna w Sieci encyklopedia o nazwie Wikipedia.org powstała w 2001 roku. Pod wieloma względami stanowią ciekawą bazę do budowania wartościowych linków, choć wszystko zależy od branży, w jakiej działamy.

Pliki wideo: dzielenie się filmami na przestrzeni ostatniej dekady zyskało na niebywałej popularności. Najlepszym przykładem ekspansji nowej formy komunikacji będzie YouTube, należący do Google od 2006 roku. Ponadto serwis ten jest drugą, co do wielkości wyszukiwarką informacji zaraz za google.com, skupioną wyłącznie na przeszukiwaniu treści wideo. YouTube pozwala każdemu na udostępnianie własnych materiałów oraz komentowaniu i dzieleniu się z innymi swoimi znaleziskami.

Serwisy społecznościowe: mają za zadanie ułatwić nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich. Polskimi pionierami były platformy Fotka, Gadu-Gadu, Grono oraz Nasza-Klasa. Obecnie najlepszym przykładem w skali globalnej będzie Facebook, Instagram, Twitter, Google+. Występują również bardziej wyspecjalizowane formy skupione na określonych zainteresowaniach. Przykładem będzie Last.fm zrzeszający miłośników muzyki, albo portale o charakterze czysto biznesowym i profesjonalnym, jak choćby GoldenLine czy LinkedIn.

FACEBOOK I REKLAMA

Jedną z największych platform społecznościowych na świecie jest Facebook. Gdy Mark Zuckerberg wraz ze swoimi przyjaciółmi z akademika stawiał pierwsze kroki w świecie internetowej komunikacji prawdopodobnie nie podejrzewał przyszłego obrotu spraw. Pierwotnie portal dla studentów szybko podbił Internet, docierając nawet do Polski uzyskując w 2008 roku stosowną wersję językową, skazując tym samym na niebyt Naszą-Klasę. W 2012 Facebook debiutuje na giełdzie, co ze strony akcjonariuszy podyktowało większe naciski na sposoby montetyzacji popularnego serwisu społecznościowego. Tym sposobem możliwości dla reklamodawców uległy znacznemu rozszerzeniu.

Główną osią promocji pozostaje nadal fanpage, wokół którego prowadzimy szereg promocji. Odpłatnie zwiększymy zasięg docierania naszych wpisów, zdjęć, filmików, wydarzeń, jak również otrzymujemy narzędzia do znacznie szerzej zakrojonych promocji. Oczywiście nie każdego stać aby wydać duże sumy na kampanię marketingową, to też do dyspozycji mamy cały mechanizm organicznych metod pozyskiwania Like’ów. Niestety ich skuteczność jest mocno ograniczona, szczególnie w kontekście fan page’y będących własnością firm. Wszystko zależy oczywiście od branży i grupy docelowej, do jakiej chcemy dotrzeć.

Przez długi czas Facebook otrzymywał negatywne opinie ze względu na przesycenie reklamami i pustymi postami promocyjnymi, mającymi jedynie sztucznie generować zasięg. Na przełomie 2017 i 2018 roku podjęto szereg działań naprawczych mających uporządkować sytuację pozostawioną przez długi czas poza wszelką kontrolą. Jedną z głównych zmian jest zniknięcie z aktualności przeważającej większości tzw. „treści publicznych”. Bez zmian mają pozostać tylko te strony, które użytkownik wybierze do wyświetlania, jako główne. Jednocześnie podjęto walkę ze wszelkimi przejawami rozsiewania spamu, fałszywych kont oraz postów przejawiających formę nachalnej reklamy.

.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE A POZYCJONOWANIE

Social media stanowią nie tylko filar marketingu, ale również wpisują się w sposób istotny w mechanizmy pozycjonowania stron internetowych. Algorytmy wyszukiwarek również przeszukują oraz indeksują zawartość portali takich jak Facebook, YouTube, Instagram i wielu innych.

Jednocześnie rośnie znaczenie do niedawna bagatelizowanego Google+, szczególnie odkąd konta użytkownika można powiązać z profilem na YouTube, co powoduje automatyczne przekierowywanie komentarzy. W Polsce konkurencyjna platforma społecznościowa dla Facebooka od kalifornijskiego giganta może i nie jest szalenie popularna, ale w kontekście choćby pozycjonowania lokalnego i tworzenia wizytówki firmy potrafi mieć ogromne znaczenie, gdy idzie o podniesienie naszej widoczności w Sieci. Jednocześnie warto pamiętać, że istnieje sposób na łączenie kont, np. w obrębie Facebooka, Instagrama i Twittera.

Głównym zadaniem mediów społecznościowych obok tworzenia narracji wokół marki będzie kreowanie bazy linków – do naszej strony domowej jak i poszczególnych publikacji czy nawet kolejnych ofert. Tego waloru nie wolno ignorować pod żadnym pozorem. Realizowanie sprawnie prowadzonych kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych jest jednak bardzo absorbujące, kapitałochłonne oraz wymaga specjalistycznej wiedzy. Przykładowo bardzo łatwo przeznaczyć znaczne sumy na kampanię reklamową w ramach Facebooka a w rezultacie osiągnąć efekty poniżej przeciętnej. Z tego powodu zaleca się ostrożność przy podejmowaniu decyzji w jakim kierunku i zakresie ma podążać akcja marketingowa.