Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Pozycjonowanie sklepów internetowych od A do 7

Prowadzenie udanej działalności gospodarczej w Sieci zależy nie tylko od jakości świadczonych usług czy intuicyjności sklepu internetowego. Drogę do sukcesu zaczynamy zwiększeniem widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Sztuka pozycjonowania to wysoce skuteczna forma reklamy internetowej, niemniej o jej powodzeniu decyduje wiele czynników wartych głębszej analizy.

WYJĄTKOWOŚĆ E-COMMERCE

Cyfrowy handel to obecnie bardzo konkurencyjna gałąź gospodarki. Wraz z rozwojem technologii i popularyzacją mobilnych urządzeń rośnie zainteresowanie zdalnym dokonywaniem zakupów. Szacuje się, że tylko w samym roku 2016 zostało zarejestrowanych 7,5 tysiąca nowych podmiotów gospodarczych o charakterze e-commerce.

W niedalekiej przyszłości z pewnością tempo pojawiania się nowych sklepów jeszcze wzrośnie. Wartość rodzimej branży internetowego handlu szacuje się na około 40 mld złotych, a przecież aktywność w Sieci nie musi ograniczać się wyłącznie do naszego „podwórka”. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować swoich sił na innych rynkach, choćby w obrębie Unii Europejskiej.

Wypromowanie internetowego sklepu to jednak znacznie trudniejsze zadanie niż pozycjonowanie zwykłej strony. Mnogość usług lub produktów wymusza ciągłą optymalizację dla każdej podkategorii i poszczególnych ofert, a przecież jeszcze zostaje szereg zabiegów koniecznych do wprowadzenia poza sklepem. Wtenczas bardzo skutecznym okazuje się model pozycjonowania long tail (z ang. długi ogon). Polega na wybraniu szerokiej grupy fraz pomocnych w dotarciu do klienta zorientowanego na konkretną usługę jak i odbiorcy jeszcze niezdecydowanego – poszukującego.

RENTGEN SKLEPU I BRANŻY

Pozycjonowanie sklepów internetowych to złożony i czasochłonny proces. Zasadniczo możemy podzielić go na dwa osobne przypadki: optymalizacja istniejącej już strony oraz działania podjęte na etapie projektowania serwisu. Niezależnie, w której sytuacji się znajdujemy współpracę z agencją należy rozpocząć od audytu SEO.

Jeśli firma, do której zgłosimy się z zamiarem zamówienia pozycjonowania sklepu, od razu przechodzi do działania wprowadzając szereg zmian w oparciu o dużą pulę słów kluczowych i system wymiany linków, to powinniśmy czym prędzej zrezygnować z dalszej współpracy. Doświadczony pozycjoner najpierw przeprowadzi audyt SEO wskazując błędy w strukturze sklepu, proponując następnie działania naprawcze. Wypracowanie wspólnej strategii pozwoli przede wszystkim ocenić wstępne koszty, ponieważ pozycjonowanie nie jest jednorazowym działaniem. To długofalowy proces przynoszący wymierne korzyści dopiero po dłuższym czasie.

Audyt SEO wykorzystujemy jednocześnie do prześwietlenia branży, w której funkcjonuje zleceniodawca. Tym sposobem pozycjoner rozpracowuje potencjalną konkurencję: podjęte działania i wykorzystane frazy kluczowe. Jednocześnie przy realizacji swojego pierwszego sklepu warto doposażyć się samodzielnie w darmowe narzędzia analityczne pokroju Google Analytics oraz Google Search Console. Pozwolą nam nie tylko zrozumieć podstawy pozycjonowania, ale również okażą się przydatne dla zrozumienia nawyków klientów.

KWESTIE CZYSTO TECHNICZNE

Dla uzyskania wysokiej pozycji w Google nie bez znaczenia będzie szybkość działania sklepu. Im krótszy czas ładowania witryny tym mniejsze prawdopodobieństwo, iż użytkownik użyje przycisku „wstecz” w przeglądarce. Każdy powrót do wyników wyszukiwania zaledwie po kilku sekundach spędzonych na naszej stronie będzie negatywnym sygnałem dla robotów zajmujących się ewaluacją stron internetowych.

Na tempo doczytywania witryny internetowej wpływa sporo czynników. Warto wskazać choćby ilość danych koniecznych do pobrania, dlatego zaleca się unikać grafik w wysokiej rozdzielczości. Nie bez znaczenia będzie również jakość kodu źródłowego, przekładającego się na mniejszą liczbę niepotrzebnych skryptów. Wydajność serwera także ma znaczenie, to też wybór hostingu nie powinien być przypadkowy.

Nie jest tajemnicą, że Google faworyzuje strony mobilne. Wiąże się to z faktem, iż od 2016 roku ilość urządzeń przeszukujących Sieć przechyla się na stronę smartfonów. Tym samym wersja sklepu przeznaczonego dla mniejszych wyświetlaczy musi być odpowiednio uszczuplona oraz posiadać zdolność dynamicznej adaptacji do różnych rozdzielczości ekranu.

SŁOWA KLUCZOWE I UNIKALNA TREŚĆ

Wspomniany audyt SEO ma za zadanie wytypować określoną pulę słów kluczowych wykorzystywanych przez internautów poszukujących konkretnych informacji. Cały zabieg polega na dobraniu fraz trafnych a zarazem nie obleganych masowo, ponieważ w ten sposób zmniejszamy ilość potencjalnych konkurentów. Sytuacja staje się nieco bardziej skomplikowana, gdy prowadzimy sklep handlujący dość powszechnym towarem – np. w branży komputerowej lub samochodowej.

Podstawa to przygotowanie własnych opisów produktów. Kategorycznie nie wolno kopiować oficjalnych formułek dostępnych na stronach producentów, ponieważ taki zabieg będzie traktowany, jako plagiat. Jednocześnie pozycjonowanie nie musi odbywać się wyłącznie na frazy związane z nazwą konkretnych usług czy produktów. Z pomocą przyjdzie własny blog lub współpraca z portalami o tożsamej tematyce.

Internauci prócz rozrywki poszukują jeszcze użytecznych i unikalnych poradników. Tym sposobem przyciągamy ruch na wiele fraz mogących interesować grupę docelową. Już od dawna pozycjonowanie wyłącznie na zapytania o konkretny produkt nie jest wystarczające. Dzieje się tak głównie ze względu na rosnące rozmiary Sieci przekładające się na liczną konkurencję, a także zmieniające się nawyki oraz oczekiwania internautów.

LINK BUILDING W PIGUŁCE

Budowanie bazy linków to dość nietypowy temat, który należy podzielić na dwa osobne piony: linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Niegdyś tworzenie szerokiej bazy linków przychodzących do strony było sygnałem dla Google o jej popularności a więc potencjalnej wartości. Dlatego miała szansę wybić się na wyższe pozycje w dość krótkim czasie. Praktyka ta do pewnego stopnia została jednak ukrócona przez kolejne aktualizacje algorytmów wyszukiwania.

Sztuczne kreowanie autorytetu witryny poprzez systemy wymiany linków, kupowanie pakietów odnośników na portalach aukcyjnych czy samodzielne udostępnianie wpisów z jednego komputera w tych samych miejscach (klasyczny spam) przysporzy więcej trosk niż korzyści. To najkrótsza droga do kary w postaci filtra wyszukiwania niepozwalającego awansować wyżej niż 20 pozycja w wynikach Google. W praktyce dla sklepu internetowego taka sytuacja oznacza bolesną i powolną śmierć.

Prawidłowo wykonany link building powinien uwzględniać linkowanie strony głównej oraz odnośniki do poszczególnych kategorii i produktów. Nie bez znaczenia będzie również to, gdzie adres URL zostanie udostępniony. Zamiast rozsyłać dziesiątki odnośników po stronach o niskiej wartości, pojawienie się na jednym lub dwóch portalach o ugruntowanej pozycji podpartej długą obecnością w Sieci przyniesie większe korzyści. Jednocześnie należy pamiętać o umiarkowanym używaniu słów kluczowych i przygotowaniu zróżnicowanych tekstów zakotwiczenia linków. Pominięcie tego zabiegu także narazi nas na nałożenie dotkliwego filtru wyszukiwania.

PRZYGOTOWANIE MAPY I UNIKANIE DUBLOWANIA

Wspomnieliśmy na razie o linkowaniu zewnętrznym, a przecież dla sprawnego funkcjonowania sklepu jak i poprawy jego widoczności w wynikach wyszukiwania ma jeszcze linkowanie wewnętrzne. O dobry link building sklepu zadbamy projektując odpowiednią nawigację w postaci menu głównego, drzewka kategorii i nawigacji okruszkowej. W praktyce linki wewnętrzne pomagają robotom Google lepiej zrozumieć strukturę oraz zawartość sklepu.

Czasami nie jesteśmy w stanie uniknąć obecności produktu w dwóch kategoriach. Dublowanie treści opisów lub odnośników nie jest wskazane. Wtenczas z pomocą przychodzi tag kanoniczny. Ma on wpływ na poprawne wyświetlanie kategorii i produktów w sklepie pełniąc rolę metataga umieszczanego na poziomie kodu HTML w nagłówku. Sygnalizuje wyszukiwarce Google, że indeksowana treść jest oryginalna. Zabieg ten szczególnie przydaje się przy posiadaniu wersji strony mobilnej i na komputery, tudzież przejścia z protokołu HTTP na szyfrowany HTTPS wskazanego dla witryn przechowujących dane użytkowników. Niemniej metod związanych z uporządkowaniem linkowania znamy więcej i użycie konkretnej zależy od indywidualnie rozpatrywanego przypadku.

Dopełnieniem wcześniejszych działań będzie przygotowanie mapy witryny w formacie XML. Sitemapa to plik xml zawierający listę adresów URL dostępnych na naszej witrynie. Jest to pewnego rodzaju przewodnik dla robotów Google, ale korzystają z niego także wyszukiwarki Yahoo i Bing. Mapa serwisu informuje nie tylko, kiedy dokonano ostatniej aktualizacji, ale także jak często roboty indeksujące powinny przeglądać ogólną zawartość. Niewielkie strony nie muszą zaprzątać sobie tym głowy, ale duże sklepy internetowe nie mogą przejść obojętnie obok tej kwestii.

WZBOGAĆ WYNIKI WYSZUKIWANIA

Jednym ze sposobów zwrócenia uwagi internauty jest stosowanie elementów zwiększających informacyjną wartość wyników wyszukiwania. Tak zwane rich snippets sprawią, że link do sklepu wyświetlony w Google będzie bardziej atrakcyjny, generując więcej kliknięć nawet, jeśli nie znajduje się na pierwszej pozycji.

Rich snippets to inaczej mówiąc fragmenty rozszerzone, będące częścią wyniku wyszukiwania dla danej frazy. Znajdują się między tytułem i adresem strony a meta opisem. Prócz gwiazdek symbolizujących ocenę produktu lub usługi mogą zawierać jeszcze informacje o dostępności lub cenie. Ich poprawna implementacja dla każdej oferty powinna dać natychmiastowy efekt.

Nie bez znaczenia dla wyników wyszukiwania jest również dobór tagów tytułowych. To dość często spotykane niedopatrzenie w e-commerce, bowiem w praktyce każda strona kategorii i produkt powinna posiadać swój unikalny tytuł. Tym sposobem informujesz nie tylko potencjalnego klienta o zawartości linku, ale jednocześnie ułatwiasz pracę robotom wyszukiwarki przy analizie strony. Istotnym będzie wypracowanie spójnej reguły tworzenia tytułów kategorii i podkategorii celem wyeksponowania kluczowych fraz.

MONITOROWANIE POSTĘPÓW

Pozycjonowanie sklepów internetowych to bardzo złożony i długofalowy proces. Większość użytkowników Sieci nie zdaje sobie sprawy z faktu, iż wypromowanie sklepu jest znacznie trudniejsze niż portalu informacyjnego czy bloga. Warto interesować się, jakie metody wykorzystuje pozycjoner, bowiem źle zrealizowane modyfikacje w krótkiej perspektywie może i zapewnią chwilowy wzrost odwiedzin, ale na dłuższą metę narażą nas na nałożenie kar lub nawet usunięcie z wyników wyszukiwania.

Google już dawno temu wypowiedziało wojnę nieuczciwym pozycjonerom stosującym wątpliwe techniki służące do jak najszybszej i najprostszej promocji. Nawet, jeśli podejmiemy decyzję o choćby tymczasowej inwestycji w zakazane metody, to potencjalnych klientów nie oszukamy. Konsumenci potrafią być bardzo cierpliwi i dociekliwi w swoich poszukiwaniach, dlatego jeśli sklep nie spełnia najbardziej fundamentalnych kryteriów funkcjonalności to bardzo szybko spadnie na niższe pozycje. Reasumując pozycjonowanie to nieustanna bitwa o uwagę konsumenta, gdzie grając według ustalonych reguł mamy szansę odnieść spektakularne zwycięstwo.