Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Pozycjonowanie lokalne – co musisz wiedzieć?

Pozycjonowanie to ogólny zestaw narzędzi mających na celu zwiększenia widoczności konkretnej strony internetowej w skali makro. Natomiast pozycjonowanie lokalne działa odwrotnie a jego efektywność w dużej mierze zależy także od aktywności klientów.

Tanio, dobrze, blisko. Według tych kryteriów większość konsumentów wyszukuje konkretnych lokali świadczących usługi lub towary. Google, mając na celu dostarczania najbardziej aktualnych informacji, rozumie to doskonalone. Dlatego wprowadzono mechanizm geolokalizacji. Zresztą spotkamy go w innych wyszukiwarkach, najnowszym systemie Windows oraz przede wszystkim we współczesnych smartfonach. Podłączone do Sieci na bazie naszej lokalizacji pobierają szczegółowe informacje od prognozy pogody, ruchu na ulicach po najbliższe najciekawsze miejsca. A jaki to ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?

POZYCJONOWANIE LOKALNE

Poznaliście już określenie frazy ogólnej, a więc hasła wyszukiwanego przez internautę niezależnie od jego miejsca zamieszkania. Ma ona fundamentalny wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego lub dużej sieci sklepów posiadającej liczne placówki na terenie kraju. Sprawa komplikuje się, gdy prowadzimy biznes o charakterze lokalnym: serwis komputerowy, mechanik, dentysta, piekarnia itd. Konkurowanie z branżowymi gigantami nie ma większego sensu, choćby ze względu na skalę działań i możliwości kapitału przeznaczonego na reklamę. Wtenczas z pomocą przychodzi pozycjonowanie lokalne zwane także regionalnym.

Lacal SEO lub jeśli wolicie pozycjonowanie lokalne polega na promowaniu danej strony internetowej w oparciu o sprecyzowane informacje ze szczególnym naciskiem na konkretną miejscowość. Tym samym nie musimy konkurować na obleganych frazach ogólnych, ponieważ przenosimy bitwę o klienta na znacznie bardziej zawężony teren. Wyszukiwarka Google pozwala filtrować wyniki w oparciu o miejsce pobytu użytkownika. W dużych miastach, jak Warszawa, Poznań czy Wrocław wyniki skupią się nawet na poszczególnych dzielnicach.

Popularna wyszukiwarka dokonuje samodzielnie selekcji wyników w oparciu o odległość od klienta już od bardzo dawna. Zatem wyniki wyszukiwania na tą samą frazę przeprowadzone z dwóch miast będą różnić się diametralnie. Niemniej, dlaczego warto poświęcić swój czas i wysiłki pozycjonowaniu lokalnemu? Przeszło 78% konsumentów poszukujących konkretnych usług w swojej okolicy dokonuje później zakupu. Co więcej, niemal 90% posiadaczy smartfonów wyszukuje informacji o lokalnych biznesach od gastronomi po bardziej wyspecjalizowane usługi.

ZACZNIJMY OD PODSTAW, CZYLI SEO

Pozycjonowanie lokalne to zespół zabiegów przeprowadzanych na i poza stroną internetową, zmierzających do zwiększenia widoczności witryny na określone frazy kluczowe w kontekście miasta, dzielnicy a nawet ulicy. Pierwszym krokiem będzie oczywiście zainteresowanie się prawidłowym wprowadzeniem SEO, a więc należycie przeprowadzonych modyfikacji onsite.

W kręgu zainteresowań będzie umieszczenie nazwy swojej miejscowości w kilku widocznych punktach. Rzecz jasna na samym początku może to być zakładka „O nas” lub “Kontakt” zawierająca podstawowe dane korespondencyjne, ale nie wolno poprzestać tylko na tym. Nazwa miasta musi być uwzględniona w treści poszczególnych ofert, jak również w nagłówkach H1 oraz meta opisach konkretnych kategorii i podkategorii.

STWÓRZ SWOJĄ WIZYTÓWKĘ

Działania zrealizowane na stronie to tylko początek. Znacznie więcej pracy czeka poza naszym sklepem. Pierwszym, fundamentalnym krokiem będzie założenie własnego konta w Google Moja Firma. Usługa jest darmowa i skorzystać z niej może każdy, kto posiada Gmaila udostępniającego jednocześnie szereg szalenie przydatnych narzędzi.

Udając się pod adres google.pl/miejsca/ przystępujemy do działania wybierając odpowiedni typ działalności spośród podanych propozycji. Następnie podajemy nazwę i dokładne informacje o firmie. Jeśli dane teleadresowe pojawiły się już w Sieci wcześniej, to Google z miejsca poda nam sugestię co do lokalizacji. Użytkownik musi wyłącznie potwierdzić zgodność. Bardzo ważna zakładka opisuje zakres działalności – to właśnie ona determinuje w jaki sposób będziemy widnieć w wynikach wyszukiwania. Potwierdzenie skonfigurowanego konta następuje poprzez wysłanie pocztą na nasz adres unikalnego kodu PIN.

Warto pomyśleć jeszcze o podanie danych kontaktowych, opisu i loga firmy na stronach gromadzących mikrodane. Z pomocą przychodzą znaczniki Schema.org, o czym więcej przeczytacie w instruktarzu przygotowanym przez Google. Dla pozycjonowania to dość ciekawy temat, na zachodzie znajdujący duże zainteresowanie zaś w Polsce dopiero odkrywany przez pozycjonerów.

WYJDŹ JESZCZE DALEJ...

Na tym jednak nie koniec. Więcej działań czeka podczas budowania bazy linków. Właścicielowi biznesu musi zależeć, aby pojawić się w regionalnych katalogach internetowych. Przydatnym okaże się również linkowanie naszego sklepu do stron o charakterze lokalnym. Mogą być to blogi, jak również większe portale informujące o życiu miasta. Jeśli oferujcie sprzedaż konkretnych produktów nie zapominamy o odpowiednim koncie Allegro lub OLX powiązanym ze stroną główną.

Istotną rolę w walce o klienta odgrywają media społecznościowe. Ważne aby aktualne wpisy, szczególnie jeśli funkcjonuje firmowy blog, udostępniono na różnej maści fan page’ach. Następnie założenie własnej strony na Facebook udostępnia szereg możliwości od podania dokładnych danych adresowych po wykorzystanie mapy Google z zaznaczeniem lokalizacji. Dla algorytmów wyszukiwarki to również wiarygodne źródło informacji.

Nie ograniczajmy się wyłącznie przy portalu Marka Zuckerberga. Do dyspozycji mamy jeszcze Twitter, Instagram, Linkedin. Niemniej to z jakich mediów społecznościowych korzystamy zależy wyłącznie od charakteru działalności gospodarczej, ponieważ dla niektórych branż nie warto inwestować w wiele źródeł rozpowszechniana informacji choć ze względu na strukturę demograficzną.

GDZIE KOŃCZY SIĘ NASZA KONTROLA

Pozycjonowanie lokalne ma swoje zalety i wady. Najpierw zaczniemy od potencjalnych minusów. W szerszej perspektywie lokalne pozycjonowanie pozostaje poza naszą ścisłą kontrolą. Po stworzeniu zakładki w Google Moja Firma użytkownicy Sieci otrzymują opcję komentowania i oceniania świadczonych usług. Jest to o tyle problematyczne, bowiem zadowolony klient rzadko kiedy zostawia zachęcającą opinię. Natomiast niezadowolony konsument dość szybko wyładowuje swoje frustracje, często nie szczędząc w słowach. Identyczna sytuacja ma miejsce na Facebooku.

Ilość pozostawionych komentarzy, jak i ocena wpływa na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania oraz ogólny odbiór wśród klientów. Wielkie marki nauczyły się radzić sobie z niepożądanymi opiniami w mediach społecznościowych posiadając zestaw wypracowanych metod marketingowych. Mniejszy przedsiębiorca musi nauczyć się tego od podstaw. Dlatego zostajemy niejako zmuszeni do ciągłego moderowania komentarzy i śledzenia ruchu w Sieci, co jest pracochłonne i może odciągać nas od codziennych obowiązków.

Duże firmy o zasięgu ogólnopolskim powinny unikać pozycjonowania lokalnego. Natomiast dla regionalnych przedsiębiorstw potrafi przynieść naprawdę pozytywne rezultaty, a jego wdrożenie nie jest specjalnie kosztowne i każdy może tego dokonać w trakcie rozwijania swojej działalności.