Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Czym jest optymalizacja strony internetowej?

Własna strona internetowa będzie znakomitą platformą komunikacji lub środkiem do prowadzenia biznesu. Wie to zasadniczo każdy. Nie wszyscy jednak mają świadomość, że strona powinna podlegać cyklicznej optymalizacji, jeśli ma dotrzeć do większej grupy internautów. Na czym polega cały proces?

Cytując za popularną internetową encyklopedią: optymalizacja stron to dostosowanie treści, kodu oraz zamieszczonych grafik lub całego serwisu, pod określonym kątem. Zasadniczo zabiegi optymalizacyjne polegają w pierwszej kolejności na ingerencji w kod źródłowy HTML i CSS. Cały proces ma na celu zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, przyciągając i zachęcając do interakcji internautów faktycznie zainteresowanych tym, co oferujemy.

ZACZNIJMY OD PODSTAW

Jeśli zamierzamy dokładnie zrozumieć znaczenie optymalizacji musimy wyjść szerzej poza sztywne ramy regułek i definicji. Zabiegi optymalizacyjne dotyczą wszystkich właścicieli witryn: blogów, serwisów informacyjnych, stron firmowych oraz sklepów. Przygotowując własną stronę mamy zamiar dotrzeć do jak najszerszej a zarazem sprecyzowanej grupy odbiorców. Aby to osiągnąć strona internetowa musi być przystosowana do wymogów algorytmów wyszukiwania rządzących wyszukiwarkami pokroju Google, Bing czy Yahoo.

Na tym etapie kłania się SEO (z ang. search engine optimization). W jego zakresie leży szeroko pojęta optymalizacja strony internetowej, mieszcząca się w znacznie pojemniejszym terminie zwanym pozycjonowaniem. Doświadczony pozycjoner konieczne modyfikacje dzieli na dwa segmenty: realizowane na stronie docelowej (on-page) oraz poza stroną (off-page). Często dla zachowania jasności podziału między podejmowanymi zabiegami względem zewnętrznych działań używa się terminu „pozycjonowanie”. Natomiast „optymalizacja” ma obejmować wyłącznie prace przeprowadzone na stronie.

Zasadniczo terminologia odgrywa drugorzędną rolę. Ważniejszy jest efekt, jaki chcemy osiągnąć. W skrócie optymalizacja musi spełnić wszystkie wymogi techniczne narzucone przez wyszukiwarkę Google. Spytacie dlaczego? Obecnie w skali globalnej to najpopularniejsze narzędzie do przeszukiwania zasobów Internetu. Miesięcznie korzysta z niej niemal 95% polskich internautów na komputerach i urządzeniach mobilnych. Ponadto, mamy pewność, że
w wielu kwestiach konkurencja (np. wyszukiwarka Bing) powiela pewne rozwiązania Googla
w kwestii algorytmów.

OPTYMALIZACJA W TRZECH KROKACH

Optymalizację strony internetowej może przeprowadzić pod kątem

  1. Poprawy przystępności i walorów wizualnych serwisu. Bardziej czytelny podział na kategorie i podkategorie z uwzględnieniem sprawnej nawigacji dla użytkownika. Ulepszenie kwestii technicznych, jak choćby zwiększenie płynności wczytywania strony, eliminacja martwych odnośników, tudzież przygotowanie mobilnej wersji, jeśli takowej jeszcze nie ma.
  2. Osiągnięcie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. Są to potencjalne zapytania, pod jakimi internauta będzie poszukiwać odpowiedzi na swoje potrzeby: najbliższa restauracja, gdzie kupić tanio części samochodowe, poradnik dotyczący poprawy wydajności notebooka i wiele więcej. Koniecznym staje się odpowiedni dobór słów kluczy i ich wyeksponowanie w nagłówkach, treści, opisach itd.
  3. Wprowadzenie ułatwień dla osób niepełnosprawnych polegających na dodaniu nowych funkcji w postaci wirtualnej klawiatury, głośnomówiącego lektora, większego rozmiaru czcionek, względnie jeszcze większego wyeksponowania określonych elementów witryny

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Optymalizację realizujemy w wymiarze treści, a więc widocznej dla użytkownika, a także kodu i struktury, czyli modyfikacji niedostrzegalnych czasem za pierwszym razem. Najpierw skupiamy się na hasłach kluczowych, na które chcemy zaistnieć w wynikach wyszukiwania. Słowa te muszą być odpowiednio rozmieszczone w różnorodnych i unikalnych publikacjach: opisach produktów, poradnikach, artykułach, wpisach na blogu. Jeśli takowych nie posiadamy, szczególnie przy prowadzeniu działalności e-commerce, zleca się ich niezwłoczne przygotowanie.

Na tym nie koniec. Publikacje muszą cechować się odpowiednią przejrzystością – podziałem na akapity i wprowadzeniem śródtytułów, a także doborem adekwatnych nagłówków jak i tytułów. Nie bez znaczenia pozostaje należyte zaaranżowanie treści menu głównego, czyli ogólnej nawigacji. Przełoży się na przejrzyste linkowanie wewnętrzne, dzięki czemu nie tylko internauta nie będzie mieć problemu z wyszukiwaniem treści, tak również algorytmy łatwiej przeprowadzą waloryzację posiadanego serwisu.

Następnie należy przeprowadzić ingerencję w kod strony. Pierwszym krokiem będzie polepszenie czasu wczytywania poszczególnych modułów poprzez usunięcie zbędnych funkcji, linijek kodu czy nawet modyfikując zamieszczone grafiki (kompresja, należyty format). Przyjazne adresy URL pomogą algorytmom lepiej zrozumieć zawartość strony, a przygotowanie stosownej mapy serwisu (sitemapa, jako plik xml) informuje wyszukiwarkę, kiedy dokonano aktualizacji oraz co i jak często roboty indeksujące powinny przeglądać. Z całą pewnością trzeba jeszcze unikać powielania treści. Pomoże w tym wprowadzenie linków kanonicznych i stosowanie odpowiedniego przekierowywania.

KONTROWERSJE I PRZESTROGA

W przeciwieństwie do płatnej reklamy w Google, wprowadzenie optymalizacji pod kątem polepszenia widoczności serwisu nie daje natychmiastowego efektu. Nim algorytmy wyszukiwania odpowiednio zaindeksują naniesione zmiany, pierwsze rezultaty dostrzeżemy po upływie tygodni lub nawet miesięcy. Wszystko zależy od jakości słów kluczowych i zakresu wprowadzonych poprawek. Dlatego optymalizacja powinna być realizowana w oparciu o jasny, długofalowy plan. Nie rezygnujmy w połowie drogi, plus kolejne zmiany musimy nanosić cyklicznie, jeśli wypracowana pozycja ma być utrzymana.

Pozycjonowanie w szerszym kontekście może wywoływać kontrowersje, gdy stosuje się metody zwiększenia widoczności niezgodne z zaleceniami Google. W dłuższej perspektywie prowadzą one do dotkliwych kar. Przykładowo powinniśmy wystrzegać się:

  • Zbyt gęstego nagromadzenia słów kluczowych,
  • Ukrywanie dodatkowych słów kluczowych np. używając tekstu w kolorze tła,
  • Natarczywe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, szczególnie realizowane z jednego komputera w krótkim czasie.
  • Plagiatowanie treści, zarówno artykułów jak i opisów produktów.
  • Korzystanie z usług dwóch agencji SEO w tym samym czasie, celem przyspieszenia procesu.

W praktyce efekt będzie zupełnie odwrotny.

Niektóre przewinienia możemy popełnić nie mając o tym świadomości, dlatego nawet źle realizowana optymalizacja szybko zaprzepaści nasze wysiłki. Naprawa błędów będzie długa i kosztowna. Natomiast optymalizacja powierzona w ręce profesjonalisty przez bardzo długi okres będzie przynosić pozytywne rezultaty.