Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Mapy Google a pozycjonowanie

Wyniki wyszukiwania potrafią zawierać wiele informacji, dlatego Google stara się przekazać je w jak najbardziej przystępnej formie. Z tego powodu warto przyjrzeć się między innymi powszechnie stosowanym mapom. Czy faktycznie mogą być skuteczną metodą pozyskiwania klientów?

Google Maps to jedna z najważniejszych usług oferowanych przez potentata branży IT. Za jej pomocą odnajdziemy drogę do najbliższej restauracji, mechanika, księgarni i wielu innych miejsc znajdujących się w naszej okolicy. Co więcej, uzyskamy podpowiedzi o czasie pracy, możliwym kontakcie telefonicznym lub mailowym a nawet przeczytamy opinie wcześniejszych klientów. Dlatego mapy faktycznie mogą stać się użytecznym narzędziem w trakcie pozycjonowania strony internetowej. Dzięki nim zaskakująco w krótkim czasie widoczność działalności gospodarczej w Sieci znacząco wzrośnie.

LOKALNA PERSPEKTYWA

Należyta konfiguracja swojego profilu w Google Maps wiąże się z wdrożeniem pozycjonowania lokalnego. Duże przedsiębiorstwa inwestując w SEO najczęściej myślą o skali ogólnokrajowej. Chcąc dotrzeć do jak największej liczby konsumentów wykorzystują oczywiście trafnie sformułowane słowa kluczowe. Małe i średnie biznesy nie mają szans w walce dużymi markami, dlatego walkę o klienta muszą przenieść na własne podwórko, zawężając tym samym zakres swoich działań.

Pozycjonowanie lokalne to nic innego, jak doprecyzowanie potencjalnych fraz kluczowych, poprzez uwzględnienie dokładnego adresu. Najczęściej ograniczamy się do nazwy miejscowości, ale w dużych miastach nic nie stoi na przeszkodzie, aby zawęzić wybór nawet do konkretnej dzielnicy. Przykładowo dla zakładu trudniącego się naprawą komputerów dobór fraz może wyglądać następująco: serwis, notebooki, Szczecin. Ponadto, dopełnieniem poczynionych kroków stanie się należycie przygotowany link building uwzględniający lokalne katalogi, media społecznościowe itd.

Oczywiście nim przystąpimy do prac pula potencjalnych fraz kluczowych musi być wcześniej określona przez dokładny Audyt SEO. Niemniej, mapy Google w dłuższej perspektywie okażą się przydatnym narzędziem promocyjnym. Jednym z wielu powodów jest choćby skala popularności wyszukiwarki kalifornijskiego giganta, szczególnie na urządzeniach mobilnych generujących obecnie 60% ogólnego ruchu w Sieci.

TWOJA WŁASNA WIZYTÓWKA

Zaistnienie w mapach Google pokrywa się z procedurą zrealizowania lokalnych zabiegów pozycjonerskich, gdzie koniecznym staje się założenie własnego konta “Moja Firma”. Będzie to prywatny profil przypominający wizytówkę przedsiębiorstwa, zawierając szereg najważniejszych informacji: nazwa, adres, telefon kontaktowy itd. W trakcie zakładania wizytówki nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiązać ją z naszą stroną internetową. Tym sposobem uzyskujemy jeszcze dostęp do bardzo przydatnych narzędzi Google Analytics i Search Console.

Jednocześnie warto powiedzieć, iż nie trzeba zakładać skrzynki Gmail, celem uzyskania dostępu do zakładki “Moja Firma”. Posiadając już własny adres e-mail firmy (przykładowo: mateusz.k@mojafirma.pl) będziemy musieli jedynie powiązać go z usługami Google. Zabieg ten nie jest skomplikowany, wszystko wykonujemy z poziomu ekranu do kreowania nowego profilu, klikając „Wolę używać mojego obecnego adresu e-mail”.

Posiadając już aktywne konto następnie przechodzimy pod adres google.com/business. Złożenie własnej wizytówki składa się z kilku prostych kroków. Dobrą radą będzie zachowanie konsekwencji podawanych informacji. Szczególnie nazewnictwa profilu tak, aby miało pokrycie z już funkcjonującą stroną internetową. Liczne testy wykazały, iż profile istniejące długo wpływają zdecydowanie lepiej na ogólne pozycjonowanie. Nanoszenie poważniejszych zmian w późniejszym czasie może mieć negatywne skutki w konieczności ponownego wypracowywania raz uzyskanej pozycji.

ZARZĄDZANIE INFORMACJAMI

Po potwierdzeniu informacji na wskazany adres zostanie wysłany adres PIN, potrzebny do weryfikacji konta. Jego dostarczenie trwa najczęściej od dwóch do trzech tygodni, a okres przydatności jest nie dłuższy niż 30 dni. Gdy ten etap mamy za sobą pora przejść do świeżo utworzonego profilu Google Moja Firma. Zakłada „Edytuj” pozwala uzupełnić bardziej szczegółowe informacje. Przykładowo warto określić dni oraz godziny pracy.

Dobrym krokiem będzie jednocześnie dodanie szeregu fotografii ze szczególnym naciskiem na okładkę i grafikę profilową. W zależności od prowadzonej działalności gospodarczej profil Google udostępnia możliwość podpięcia dodatkowych adresów URL prowadzących do konkretnych podstron witryny. Warto ten wachlarz funkcji wykorzystać w pełni, co jest rzecz jasna istotne z punktu widzenia solidnego link buildingu.

Bardzo przydatnym okaże się jeszcze opcja osadzania mapki Google na naszej oficjalnej stronie w zakładce „Kontakt”, „Jak dojechać” lub innym specjalnie do tego zagospodarowanym miejscu. Gdy odnajdziemy naszą firmę w wynikach wyszukiwania wyświetlaną mapę można zwyczajnie udostępnić. Funkcja „Umieść mapę” pobiera odpowiedni kod źródłowy HTML, który następnie należy wkleić na administrowanej stronie. Jeszcze inną metodą będzie skorzystanie z atrybutu rel=”publisher”. Natomiast dość częstym błędem bywa dodawanie map uwzględniających jedynie współrzędne geograficzne miejsca bez stosownej wizytówki firmy.

SPRAWNE ZARZĄDZANIE

Stworzenie swojej wizytówki to dopiero początek. Fundamentem jest jeszcze cykliczne moderowanie zmian nanoszonych przez użytkowników Sieci. Wszakże przypadkowy internauta może dla żartu oznaczyć naszą firmę, jako nieczynną, tudzież wystawić nieprzychylny komentarz. Szczególnie monitorowanie opinii konsumentów potrafi pochłaniać sporo czasu oraz energii, ale to wysiłek wart poświęcenia. Im więcej pozytywnej relacji klient-biznes, tym większe szanse na podniesienie naszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Z perspektywy pozycjonowania strony firmowej wypada jeszcze zainteresować się kontem Google+. Społecznościowy portal będący odpowiednikiem Facebooka może i nie jest szalenie popularny w Polsce, ale mimo tego wprawne zarządzanie swoim profilem potrafi skutecznie podnieść widoczność w wynikach wyszukiwania. Na pozycjonowanie w mapach Google ma także wpływ obecność w innych branżowych portalach (LinkedIn) oraz katalogach firm, szczególnie tych regionalnych.

O aktualizowaniu zdjęć i dodawaniu linków, wzmacniających nasz link building, nie trzeba już wspominać. W tym wszystkim nie wolno jednak zapominać o naszej stronie domowej. Nawet najbardziej atrakcyjna wizytówka firmowa nie obroni się, gdy główna witryna przedsiębiorstwa jest nieatrakcyjna i przestarzała. Dlatego w pierwszym żędzie koniecznym będzie zadbanie o odpowiednie optymalizację oraz unikalną treść.