Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych na stronie internetowej

Kanibalizm jest pojęciem, które chyba nikomu nie kojarzy się dobrze. Wprost przeciwnie: zwykle nasuwa nam skojarzenia z horrorami i psychopatycznymi mordercami, ze słynnym Hannibalem Lecterem na czele.  Podobnie jak w życiu, również w SEO kanibalizm nie jest niczym dobrym ani pożądanym. 

Czym właściwie jest kanibalizm słów kluczowych i jak sobie z nim poradzić? Czy słowa kluczowe mogą zjadać się nawzajem? I jeśli tak, to w jaki sposób to robią? Dzisiaj odpowiemy na wszystkie te pytania — i więcej.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem, które prędzej czy później będzie dotyczyć każdej strony internetowej, na której stale rośnie liczba wpisów o podobnej tematyce. W pewnym momencie używane przez nas nagłówki i śródtytuły zaczną się powtarzać — to nieuniknione. Dochodzi wówczas do sytuacji, w której kilka stron w obrębie prowadzonej przez nas witryny jest pozycjonowanych na te same słowa kluczowe.

Powoduje to, że w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się wahania i spadki w rankingu. Wyszukiwarka może nawet przestać wyświetlać strony pozycjonowane na te same frazy lub wyświetlać nie tę podstronę, na której najbardziej nam zależy.

Robot Google może więc uznać, że danego dnia na szczycie listy powinna pojawić się oczekiwana przez nas podstrona, ale już następnego dnia wybierze inną, z taką samą frazą kluczową. Nasza pozycja w rankingu będzie spadać coraz niżej, a wyświetlane podstrony nie będą tymi, na których nam zależało.

Kiedy kanibalizacja może dotyczyć naszej witryny?

Zjawisko kanibalizacji szczególnie dotyczy małych witryn, których tematyka jest mocno ograniczona. Zdarza się ona również często, z dość oczywistych przyczyn, w sklepach internetowych. Niełatwo jest znaleźć liczbę fraz kluczowych wystarczającą, by każdą z podstron pozycjonować na innym zestawie słów.

Swój udział w tym zjawisku mają również roboty Google, które nie zawsze umieszczają pozycjonowane strony na tych samych frazach na stałych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Biorą one pod uwagę również inne czynniki, poza liczbą i jakością linków przychodzących. Znaczenie może mieć również dopasowanie treści podstrony do wyszukiwanej frazy, a nawet data jej publikacji.

W jaki sposób zapobiec kanibalizacji?

Jeśli zauważyliśmy, że problem kanibalizacji słów kluczowych dotyczy naszej witryny, musimy rozwiązać go jak najszybciej. Choć nie jest to łatwe, istnieje kilka sposobów, które pomogą ograniczyć to zjawisko lub nawet całkowicie je wyeliminować.

  • Przede wszystkim warto ograniczyć lub nawet zrezygnować z używania tych samych fraz kluczowych na innych podstronach i skupić się na jednej: tej, na której zależy nam najbardziej.
  • Warto również zwrócić uwagę na to, by optymalizacja SEO każdej z podstron naszej witryny opierała się na innych frazach. Możemy w tym celu użyć mniej popularnych słów kluczowych, a pozycjonowanie stron internetowych opierać na dwóch lub trzech frazach i na każdej z podstron stosować inny zestaw.
  • W celu optymalizacji SEO wybranej przez nas strony zadbajmy także o to, by fraza kluczowa pojawiła się w jednym z następujących miejsc: w tytule, adresie strony, tekście alternatywnym oraz treści.
  • Ustalmy również hierarchię i zbudujmy odpowiednią strukturę: mniej ważne podstrony powinny linkować do tej, którą uznaliśmy za najważniejszą. Wszystkie inne należy zoptymalizować pod inne frazy kluczowe i umieścić w nich odnośniki do wybranej, najważniejszej strony. W ten sposób dla wyszukiwarki Google będzie jasne, którą stronę wybrać, a oprócz tego na pozostałych podstronach zyskamy dodatkowy ruch.
  • Co więcej, jeżeli w naszej witrynie występuje kilka podstron podobnych do siebie, warto rozważyć połączenie ich w jedną kategorię. Podobnie, jeżeli jeden z wpisów wymaga aktualizacji, nie piszmy nowego artykułu o tej samej tematyce, lecz raczej zaktualizujmy istniejący już wpis.

Ostatecznie, jeśli żaden z powyższych sposobów nie pomoże, możemy zastosować przekierowanie 301 lub zastosować tag rel=canonical, który będzie odsyłać roboty Google do pozycjonowanej strony internetowej.

Jak uniknąć kanibalizacji?

Jak w wielu przypadkach, także i tutaj najlepiej jest zapobiegać problemowi. Podobnie jest w przypadku kanibalizacji. Dlatego już podczas projektowania witryny zadbajmy o jej prawidłową strukturę.

Każda z podstron powinna zawierać różne treści i jak najlepiej opisywać zawartość. Unikajmy również powtarzania tych samych treści w obrębie serwisu i nie powielajmy tych samych tematów na różnych podstronach, by robot Google nie miał problemu z określeniem tego, co powinien wyświetlić.

Zaplanujmy również właściwie link building i jasno określmy, które z podstron powinny pozycjonować się na wybraną frazę kluczową: i, co najważniejsze, realizujmy ten plan!

Pamiętajmy, że kanibalizacja słów kluczowych może mieć bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie stron, jednak jeśli od początku będziemy zwracać uwagę na właściwie przydzielanie fraz i kontrolować na bieżąco wymienione wyżej elementy, nie tylko zminimalizujemy ryzyko wystąpienia tego zjawiska, ale może nawet uda nam się go uniknąć.

Autor: Ewelina Krawczyk

You must be logged in to post a comment.