Jakie są najczęstsze błędy SEO i jak je naprawić?

Spis treści

Kategoria : SEO
28 marca 2022

Prowadząc swoją stronę internetową, z pewnością zauważyłeś, że istnieje wiele technicznych problemów związanych z SEO, które mogą utrudnić znalezienie się witryny na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Niektóre z tych problemów są trudniejsze do rozwiązania niż inne, ale jeśli zrozumiesz ich powód i postarasz się go rozwiązać, znowu będziesz generować przychody w swojej firmie. Poniżej przedstawimy Ci listę najczęściej popełnianych błędów przez właścicieli stron internetowych. 

10 najczęstszych błędów SEO na stronie internetowej

1. Źle zorganizowana struktura witryny

Posiadanie przemyślanej struktury witryny jest niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu strategii SEO strony WWW. Google nieustannie dodaje elementy do swojego algorytmu, które oceniają przydatność witryny dla Twoich odbiorców.

Niezależnie od tego, czy witryna ma 30, czy 1000 stron, ważne jest, aby uporządkować informacje w kategorie. Każde menu powinno być skonstruowane metodycznie i nie powinno zawierać zbyt dużej ilości przejść pomiędzy stronami. Dzięki temu strona internetowa będzie przyjazna dla użytkownika, a Google zacznie indeksować. UX będzie zawsze ważne dla Twojej witryny, więc myśl przyszłościowo!

2. Nieprawidłowe używanie tagów na stronie internetowej

Tagi są prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem w witrynie, który może wpływać na ranking pozycji wyników wyszukiwania. Umieszczając docelowe słowa kluczowe w tagu tytułu, zasadniczo informujesz zarówno Google, jak i odbiorców, że te frazy odnoszą się do treści na Twojej stronie WWW. Wiele witryn nie wykorzystuje tego potencjału i w rezultacie nie zajmują wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wiele przedsiębiorców próbuje optymalizować witryny pod kątem słów kluczowych, które nie są związane z ich treścią. W tym przypadku nie będziesz kierował swoich stron na konkretne zapytania, przez co nie zbudujesz konwersji w witrynie.

Ważne jest, aby przed optymalizacją tagów przeprowadzić dogłębną analizę słów kluczowych. Kiedy już poznasz frazy, na które chcesz się pozycjonować, możesz stworzyć odpowiednie tagi tytułowe. Tagi te zawsze były głównym czynnikiem rankingowym wyszukiwarek, dlatego stosowało się tutaj najczęściej złą praktykę upychania słów kluczowych. Jednak obecnie algorytmy Google znają już takie taktyki i świetnie sobie z nimi radzą. 

3. Nieprzyjazne adresy URL

To adresy, które są generowane automatycznie lub zawierają znaki specjalne. Ważne, aby Twoja strona internetowa była najłatwiejsza do zaindeksowania i pozycjonowania przez wyszukiwarki, dlatego adresy URL powinny być przyjazne dla SEO, czyli zawierać słowa kluczowe i być proste do odczytania i zrozumienia zarówno dla wyszukiwarek, jak i odbiorców.

Jeżeli posiadasz już na samym początku nieprzyjazne adresy URL, to jest to bardzo duży problem do rozwiązania. Najlepiej wrócić wtedy do etapu projektowania strony internetowej i sprawdzić wszystko jeszcze raz. Adresy URL zawsze będą miały znaczenie dla wydajności witryny i rankingów wyszukiwarek.

4. Zduplikowana zawartość na stronie

Jeżeli posiadasz stronę internetową o dwóch różnych adresach URL, to niestety posiadasz zduplikowaną treść. Wyszukiwarki przez to mają ogromny problem z podjęciem decyzji, którą stronę indeksować i na którą kierować użytkowników. Zduplikowana strona WWW zawsze traci na wartości i przestaje być autorytetem w branży.

Jeżeli chcesz rozwiązać ten problem, to musisz wybrać adres URL, dla którego chcesz, aby treść była indeksowana, i użyć tagu rel=canonical na stronach, których nie potrzebujesz weryfikować. Ten tag informuje wyszukiwarkę, która strona jest właściwa i warto ją zauważyć.

5. Zbyt wolne ładowanie się strony

Szybkość strony WWW bezpośrednio wpływa na rankingi wyników wyszukiwania. Zbyt wolna witryna może wpłynąć na zwiększenie współczynnika odrzuceń, słabą konwersję i wrażenie użytkownika.

Najczęstszym powodem zbyt wolnych stron są grafiki o bardzo dużej rozdzielczości w witrynie. Jeżeli chcesz sobie z nimi poradzić, to wystarczy odpowiednio dostosować je do strony. Przydać się mogą różne narzędzia do mierzenia szybkości witryny, które są szeroko dostępne w internecie. 

6. Źle skonfigurowane linki wewnętrzne na stronie

Linki wewnętrzne to odsyłacze do innych stron w Twojej witrynie. Wpływają na wzrost autorytetu poprzez ukierunkowany tekst kotwicy, a także są przydatne dla wyszukiwarek i użytkowników próbujących poruszać się po Twojej witrynie. 

Pamiętaj, aby dodawać tylko i wyłącznie linki, które pomogą w jakimś stopniu użytkownikom i nie umieszczaj linków spamujących. Musisz być ostrożny podczas tworzenia linków, zwłaszcza gdy używasz tekstu kotwicy w dopasowaniu ścisłym.

7. Brak przekierowań 301

Przekierowania 301 są używane, gdy ktoś podaje link do strony w Twojej witrynie, która jest uszkodzona lub już nie istnieje. Jeśli ktoś odwiedzi stronę za pośrednictwem tego linku, zostanie mu wyświetlona odpowiednia strona w witrynie, a nie jej wersja uszkodzona. Poprawia to wrażenia użytkownika, a także może poprawić współczynnik odrzuceń. 

Należy jednak pamiętać, że zbyt wiele przekierowań może negatywnie wpłynąć na wydajność witryny. Czasami można przekierować strony z błędem 404, gdzie treść już nie istnieje.

8. Plik robots.txt blokujący obrazy lub stronę przed indeksowaniem

Plik robots.txt istnieje wyłącznie po to, by informować wyszukiwarki, które strony w Twojej witrynie nie powinny być indeksowane. Jeżeli niektóre z Twoich stron nie mają żadnej wartości, to lepiej zablokować do nich dostęp wyszukiwarkom. Dobrym przykładem może być strona logowania. Należy również pamiętać, że jeśli Google nie może indeksować strony, nie może też stwierdzić, czy ta strona przekazuje uprawnienia innym stronom w Twojej witrynie.

Jest to najłatwiejszy błąd do naprawienia, ponieważ wystarczy, że nie zablokujesz wyszukiwarkom możliwości indeksowania czegokolwiek poza chronionymi obszarami witryny.

Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

9. Występujące błędy 404 i przekierowania 302 w witrynie

Błędy 404 informują wyszukiwarki o nieistniejącej stronie internetowej. Przekierowania 302 informują, że witryna jest tymczasowo przeniesiona. Oba te czynniki mogą utrudnić wyszukiwarkom prawidłowe indeksowanie strony. Są to standardowe problemy, które będą występować zawsze. 

10. Nieresponsywny projekt witryny 

Responsywne strony internetowe, to takie, które dopasowują się do każdego urządzenia. Najczęściej odbiorcy korzystają z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby Twoja witryna była do nich dostosowana. 

Responsywne projektowanie oszczędza czas, eliminując potrzebę aktualizowania lub tworzenia całkowicie oddzielnej witryny mobilnej. Okazuje się, że Google nie chce pozycjonować już stron WWW, które nie są kompatybilne z urządzeniami mobilnymi, dlatego bądź na bieżąco we wszystkich działaniach.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki dotyczące naprawy powyższych błędów przydadzą Ci się w przyszłości. Pamiętaj, żeby omijać problemy, jak tylko jest to możliwe. Z pewnością chcesz, aby Twoja strona internetowa była autorytetem w branży, dlatego zarządzaj witryną zgodnie z zasadami SEO.

Zdj. główne: Marek Levak/pexels.com

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.