Jak wygląda projektowanie strony internetowej pod kątem UX?

Spis treści

Kategoria : Bez kategorii
22 lipca 2022

Dziś stworzenie strony internetowej nie jest trudnym zadaniem. Można sięgnąć do popularnych CMS-ów takich jak WordPress czy Wix i samodzielnie zbudować cały projekt. W sieci jednak istnieje obecnie ponad 2 miliardy witryn. Jak więc wyróżnić się na ich tle? W końcu każdemu z nas zależy, aby witryna cieszyła się zainteresowaniem odbiorców. Z tego powodu wiele firm i marek, a także prywatnych osób decyduje się na współpracę z profesjonalnym UX designerem. Jak to właściwie wygląda, a przede wszystkim jaki jest koszt takiej usługi? 

User Experience Design – czym jest i dlaczego ma znaczenie?

Jest to projektowanie i tworzenie strony internetowej pod kątem wrażeń użytkowników oraz maksymalizację ich poziomu zadowolenia podczas korzystania z witryny. Dlaczego jest to takie ważne? Według badań, przeciętny internauta w ciągu 10 sekund podejmuje decyzję o pozostaniu na stronie. Jeśli nie spełnia ona jego oczekiwań rezygnuje z niej, a tym samym przyczynia się do zwiększenia współczynnika odrzuceń (Bounce Rate, BR). W konsekwencji nasza pozycja w oczach Google zostaje zachwiana, a my nie mamy szansy na zdobycie wysokiej pozycji rankingowej. 

UX koncentruje się więc na funkcjonalności i użyteczności naszej witryny za pomocą przejrzystego interfejsu. Proces ten jest silnie powiązany z ludzkimi emocjami (zadowoleniem, irytacją, znużeniem, etc.). W skład UX Design wchodzi więc architektura informacji, interfejs użytkownika, projektowanie interakcji, komunikacja oraz strona techniczna. 

User Interfaces

Uzupełnieniem praktyczności jest oczywiście aspekt wizualny, którym zajmuje się UI. Chodzi o stworzenie, zaplanowanie, rozmieszczenie wszelkich elementów sterujących nawigacją, czyli przyciski, menu, galeria, formularze, a także kolorystyka całego układu. W tym przypadku projektant wykorzystuje wiedzę na temat przyzwyczajeń użytkowników, trendów, percepcji. Celem jest atrakcyjność. 

Konwersja 

W kontekście marketingu internetowego mowa o wykonaniu czynności przez użytkownika, która jest pożądana przez właściciela strony internetowej. Jak to wygląda w praktyce? Za przykład konwersji można uznać dokonanie zakupów online, zarejestrowanie konta, pozostawienie danych kontaktowych, zapisanie się do newslettera bądź wypełnienie formularza, ściągnięcie pliku, obejrzenie wideo, czyli jak najdłuższe pozostanie na stronie. Jest to miernik naszej efektywności oraz sygnał, czy udało nam się zrealizować założone cele. 

Z pewnością widzisz już jakie znaczenie pod tym kątem ma odpowiednio zaprojektowana strona. Najmniejszy błąd może sprawić, że odbiorca przejdzie do konkurencji. Każda zmiana wpływa na decyzje użytkowników, co jest szczególnie ważne w kontekście branży e-commerce. 

https://www.google.dk/
https://www.google.rs/
https://www.google.lt/
https://www.google.com/
https://www.google.pl/
https://www.google.de/

Od czego zależy wysokość kosztów związanych z tworzeniem strony internetowej? 

Jak widać stworzenie strony, która spełni potrzeby odbiorców oraz wymagania wyszukiwarki nie jest prostym zadaniem. Dlatego zajmują się nim specjaliści, którzy wysłuchawszy Twoich potrzeb, stworzą oryginalny projekt. Jednak tym, co zazwyczaj przechyla szalę jest wysokość kosztów. 

Kompetencje

UX oraz UI to szereg skomplikowanych czynności wymagających wielu kompetencji miękkich i twardych, od informatyki i programowania, po psychologię czy sztukę. Projektanci muszą umieć poruszać się w obowiązujących trendach, aby zmaksymalizować skuteczność tworzenia strony. Jednak tylko w ten sposób mogą stworzyć atrakcyjną, a przede wszystkim funkcjonalną stronę. Nawet najlepsza technika optymalizacji nie pomoże, jeśli witryna nie będzie spełniać potrzeb odbiorców. Z tego względu, im bardziej doświadczony designer, tym większe koszty tworzenia witryny. 

Rodzaj i wielkość strony

Charakter i wielkość witryny to druga zmienna, która wpływa na wysokość kosztów współpracy z ekspertem. Wszystko zależy od Twoich potrzeb: chcesz aby strona jedynie przyciągała klientów za pomocą promocji czy też była faktycznym sklepem internetowym? 

Profesjonalni designerzy zanim wypuszczą w świat daną stronę, zajmują się jej prototypownaiem, makietowaniem i wirefames’em, czyli tworzeniem układów oraz planowaniem poszczególnych funkcji i procesów. Chodzi o stworzenie prototypu, który po przeprowadzeniu odpowiednich testów, będzie najlepszym rozwiązaniem. Im bardziej złożony projekt, tym więcej potrzebnych zasobów. 

Czas

Wypadkową wyżej wymienionych aspektów jest czas. Czas poświęcony na research, stworzenie modelu strony, jej zbudowanie oraz ocena. Jest to więc kwestia ruchoma, która po raz kolejny zależy od Twoich celów. 

Estymacja kosztów

W pierwszej kolejności musisz ustalić swój budżet oraz cele. Pamiętaj, że im mniej, tym lepiej, dlatego może się okazać, że nie potrzebujesz wszystkich istniejących funkcji. Stronę internetową w podstawowej wersji można stworzyć już od 500 zł, jednak średni koszt usługi przez profesjonalnego designera mieści się w przedziale 4 000 – 8 000 zł. 

Podsumowanie 

Nie ma się co oszukiwać, mało kto z nas potrafi stworzyć naprawdę interesującą i funkcjonalną witrynę przy wykorzystaniu gotowego motywu. Strona jest Twoją współczesną wizytówką, co jest szczególnie ważne w czasach globalizacji. Tradycyjne kanały komunikacji z odbiorcami to za mało, aby mieć szansę wyprzedzić konkurencję. Tylko przypomnij sobie swoje własne odczucia z korzystania z różnych stron. Co sobie w nich cenisz, a co przyprawia Cię o zawrót głowy? 

Spis treści

    Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie sprzedaje?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.