Jak roboty Google widzą Twoją stronę? Od tego zależą Twoje pozycje

Robot Google – jak wpłynąć na widoczność witryny?

Zapewne wiele osób słyszało o tajemniczym robocie Google, który odpowiada za przeglądanie i indeksowanie witryn. Jeśli robot nas nie widzi, mamy marne szanse, by znaleźć się na dobrej pozycji w wyszukiwarce.

Do czego w ogóle może nam się przydać wiedza na temat tego, jak robot czyta stronę i co bierze pod uwagę? Przede wszystkim taką wiedzę możemy wykorzystać do poprawy widoczności naszej witryny. Wprowadzając zmiany na stronie oraz dostosowując ją do wytycznych Google, będziemy mogli cieszyć się nie tylko wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania. Nasza witryna będzie także bardziej przejrzysta i czytelna dla potencjalnych użytkowników.

Aby robot mógł zobaczyć witrynę w celu jej indeksacji, możemy mu to ułatwić. Co powinniśmy zrobić? Oto kilka kroków, dzięki którym nasza strona będzie dobrze widoczna la robotów:

  1. Mapa strony. Jest to plik, w którym znajduje się spis wszystkich podstron naszej witryny. Oczywiście nie jest to konieczny etap, ale jeśli nasza strona jest bardzo rozbudowana, z pewnością dzięki takiej mapie robot będzie mógł dotrzeć to każdej podstrony oraz treści na niej zamieszczonych. Mapa strony umożliwi skuteczną indeksację.
    Wejdź do Google Search Console – przejdź do zakładki „Indeksowanie”->”Mapa witryny” a następnie kliknij przycisk „Dodaj mapę witryny”. Należy podać adres URL prowadzący do pliku z mapą, zazwyczaj plik ten nazywa się „/sitemap.xml” i jest w folderze głównym strony. Jeśli nie masz pliku mapy, skorzystaj z narzędzi do jej generowania lub skorzystaj z gotowego pluginu w CMS WordPress, Joomla itp.
  2. Google Search Console. Dodając naszą witrynę do GSC mamy dostęp do wielu przydatnych narzędzi, które ułatwią nam poprawienie strony pod względem widoczności w wyszukiwarce. Przede wszystkim „konsola” umożliwi nam zobaczenie, jak wygląda nasza widoczność dla robotów Google oraz podpowie, co należy poprawić, jakie błędy usunąć, a co dodatkowo wprowadzić. Dzięki dodaniu naszej strony w Google Search Console, ułatwimy robotowi dotarcie do wszystkich podstron i ich zindeksowanie.
    Wejdź w zakładkę „Indeksowanie” -> „Pobierz jako Google” w tym miejscu mamy możliwość podejrzenia dokładnie jak robot Google wczytuje nasz kod źródłowy. Wystarczy kliknąć Pobierz, a po chwili zobaczymy na liście link do kliknięcia.
  3. Jak ułatwić wyszukiwarce dotarcie do naszej strony, która została dopiero utworzona? Osoby, których strona istnieje w internecie już od dłuższego czasu, nie mają z tym problemu. Strony o dobrej reputacji przeglądane są nawet kilka razy dziennie w celu wychwycenia nowych treści. Co jednak zrobić, jeśli dopiero założyliśmy nową witrynę?
  4. 1.Możemy poczekać, aż wyszukiwarka sama się tym zajmie. Jednak może to potrwać nawet 30 dni, ponieważ mniej więcej tyle czasu robot Google potrzebuje na przeszukaniu wszystkich serwerów w celu odnalezienia nowych witryn.

    2. Linkowanie zewnętrzne. Warto umieścić link do naszej strony na jakiejś innej, popularnej i często odwiedzanej stronie. Robot, który w czasie skanowania strony napotka jakiś link, automatycznie odwiedza podlinkowaną witrynę i indeksuje ją.

    3. Nasza strona może być także zgłoszona poprzez wypełnienie formularzu na stronie: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?pli=1. Jest to narzędzie należące do Google Search Console, które dodaje strony w kolejce do indeksowania.

Co widzi robot Google?

W czasie indeksowania witryn, brane jest pod uwagę kilka czynników, które mają również dużą rolę w optymalizacji strony. Przede wszystkim wśród najważniejszych elementów znajdują się:

  1. Tytuł witryny – mimo, że wyszukiwarka odczytuje cały tytuł, liczy się 65 znaków. Warto pamiętać, że tytuły podstron powinny być unikalne, czyli nie powinny się powtarzać. Warto zawrzeć w tytule słowa kluczowe, ale nie powinien on składać się wyłącznie z samych fraz.
  2. Meta description – aby wyszukiwarka wyświetliła w wynikach wyszukiwania cały opis, nie powinien on zawierać więcej niż 160 znaków. Opis również powinien zawierać słowa kluczowe. Warto zamieścić w nim informacje, które zachęcą potencjalnych użytkowników do odwiedzenia witryny.
  3. Atrybuty alt obrazków – zwane inaczej alternatywnymi opisami obrazków. Warto umieszczać takie opisy (wraz z frazami), by grafiki znajdujące się na naszej stronie mogły być odczytywane przez robota Google. Wyszukiwarka nie potrafi zobaczyć obrazka, może go jedynie odczytać.
  4. Treści na stronie – przede wszystkim powinny być one zoptymalizowane pod kątem SEO, a także jakości contentu. Warto więc skupić się na dobrych jakościowo i merytorycznie tekstów, które będą unikalne.

Jak ujrzeć to, co widzi Google?

Zapewne wiele osób zadaje sobie pytanie, czy jest w ogóle możliwe zobaczenie naszej witryny „oczami” robota Google. Oczywiście jest to możliwe dzięki narzędziu „Pobierz jako Google dla witryn„. Narzędzie to pozwala nam sprawdzić, w jaki sposób robot Google indeksuje i renderuje adres URL naszej witryny. Taka opcja dostarcza nam również wiedzy na temat tego, czy Google ma dostęp do wszystkich podstron witryny, jak renderowana jest dana strona oraz czy jakieś elementy strony nie mogą być odczytane przez wyszukiwarkę.

Narzędzie „Pobierz jako Google dla witryn” na zasadzie symulacji pokazuje nam, w jaki sposób przeprowadzane jest indeksowanie oraz renderowanie stron. Dzięki temu będziemy mogli dowiedzieć się, jak robot Google widzi naszą stronę i przykładowo, czego nie może odczytać lub gdzie wyszukuje jakiekolwiek błędy.

robot google
Co ważne, w ciągu tygodnia możemy wykonać 500 takich pobrań. Dodatkowe opcje umożliwiają nam wybór konkretnego rodzaju bota, w zależności od tego, jakie zasoby mają zostać sprawdzone. Przykładowo do sprawdzania grafiki możemy użyć Googlebota Images, do filmów – Googlebota Video, a do stron docelowych reklam – Googlebota AdsBot. Możemy wybrać również robota specjalnie dla telefonów komórkowych (Google Smartphone).

Oczywiście innym podstawowym narzędziem, jest „Narzędzie dla webmasterów Google„, dzięki któremu możemy dowiedzieć się m. in. na jakie słowa kluczowe wyszukiwana jest nasza strona, czy witryna jest odpowiednio indeksowana oraz ile czasu zabiera Google indeksowanie naszej strony.

Podsumowanie

Jak widać, istnieją narzędzia, dzięki którym będziemy mogli sprawdzić naszą widoczność dla wyszukiwarki Google. Optymalizując treść oraz pozycjonując stronę, warto brać pod uwagę informacje pozyskane i udostępnione przez narzędzie „Pobierz jako Google dla witryn”. Warto również kierunkować się wskazówkami uzyskanymi w Google Search Console. Zrozumienie działania robotów Google pozwoli nam skutecznie dostosować stronę pod wyszukiwarkę.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Autor: Wiktor Pacer

Programista

Zapytaj o darmową wycenę pozycjonowania Twojej strony