Pozycjonowanie sklepu internetowego

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Z każdym kolejnym rokiem sieć staje się coraz ciaśniejsza, a tym samym przebicie się do świadomości konsumentów będzie pochłaniać znacznie większe środki.

Jeśli wpisałeś w przeglądarce Google frazę „ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego” i po przejrzeniu kilkunastu pozycji wciąż nie znalazłeś satysfakcjonującej odpowiedzi na zadane pytanie, to wiedz, że dzieje się to nie bez przyczyny. Cały proces promocji nie należy do najprostszych i powinien być rozpatrywany indywidualnie. Oto kilka podstawowych, ale niezwykle kluczowych, rzeczy które warto wiedzieć o pozycjonowaniu.

Nie odkładaj na ostatnią chwilę

Perspektywa dobrze prosperującego sklepu internetowego jest naprawdę kusząca. E-commerce wciąż zyskuje na popularności, ponieważ według różnych źródeł, już teraz ponad połowa dokonywanych przez nas zakupów realizowana jest w sieci. Niemniej to prawdopodobnie ostatnia chwila, gdy jeszcze masz szansę wystartować z własną działalnością w sieci. Później będzie już tylko trudniej.

Witryn internetowych poruszających podobną tematykę przybywa nieustannie, co czyni wirtualną przestrzeń tłoczną. Dla przykładu, wpisując w Google frazę „biżuteria rękodzieło” jeszcze 10 lat temu moglibyśmy uzyskać raptem kilkadziesiąt tysięcy wyników. Dziś wyszukiwarka Google dla tego samego hasła wskaże 1.290.000 wyników. Zaistnienie w tak obszernym oceanie fraz, a tym bardziej przebicie się na pierwszą stronę wyników w wyszukiwarce internetowej będzie wręcz tytanicznym wyzwaniem. Dlatego najpierw trzeba przeprowadzić ze swojej strony rzetelną ocenę, czy upatrzona branża nie jest już przesycona i jakie mamy realne szanse na dotarcie do klienta.

Nowoczesny e-commerce

Pozycjonowanie szyte na miarę

Głównym powodem, dla którego jeszcze nie znaleźliście bezpośredniej odpowiedzi na pytanie „ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego”, jest prosty fakt – takowa nie istnieje. Na działania mające wypromować nasz sklep w Internecie składa się wiele czynników i za każdym razem muszą być one rozpatrzone indywidualnie. Czym innym jest pozycjonowanie dla dużego sklepu komputerowego, a czym innym dla małego sklepiku z artykułami ogrodniczymi.

W praktyce działania podejmowane w celu lepszego pozycjonowania sklepu realizowane są na kilku polach, łącznie określanych pod hasłem SEM, czyli Search Engine Marketing. Marketing w wyszukiwarkach, bo o nim mówimy, to ogół działań mających na celu uzyskanie lepszej pozycji strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Jego elementem składowym jest m.in. SEO – Search Engine Optimization, polegające na dostosowaniu strony do odpowiedniego wyświetlania w wyszukiwarkach internetowych pokroju Google czy Bing. Zmiany realizowane są na poziomie kodu i struktury witryny, a także pod kątem zamieszczenia słów kluczowych w treści, pomagając tak lepiej rozpoznawać naszą stronę przez roboty wyszukiwarki. Jednocześnie warto podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia.

Bardzo istotny składnikiem pozycjonowania jest również link building, czyli kreowanie wartościowych odsyłaczy wewnątrz naszej strony, a także do zewnętrznych witryn. Metod linkowania jest wiele, choć nie wszystkie mogą być skuteczne i bezpieczne. Jednym z lepszych sposobów na tworzenie coraz szerszej „sieci połączeń” naszego sklepu będzie aktywność w social media, a także przemyślany i sprawnie realizowany content marketing.

Wymienione powyżej działania powinny dać pewien zarys złożoności pojęcia pozycjonowania sklepu internetowego, choć to nie wszystkie kwestie, o których warto wspomnieć. Pozostaje jeszcze choćby nadmienić o samej analizie i monitorowaniu postępu rozwoju naszego sklepu. Działania zajmujące się w obrębie SEM i SEO nie są jednorazowe i wymagają od nas ciągłego dostosowywania do dynamicznie zmieniających się warunków.

Ile wydać, by nie przepłacić?

Zakładając, że posiadacie 500 do 1000 zł na promocję sklepu miesięcznie, czy taki kapitał jest wystarczający? Już przy prowadzeniu kont społecznościowych (Facebook, Twitter, Google Plus, Instagram) istnieje bardzo duży rozziew cenowy. Wynika on z jakości i zasięgu podejmowanych działań, gdzie kwota wejściowa równa 200 zł potrafi urosnąć do sum rzędu 4 tysięcy zł. Najniższa stawka oferowana będzie głównie przez osoby prowadzące social media z doskoku, a więc bez poparcia solidnym doświadczeniem i złożoną koncepcją. Jeśli zależy nam na profesjonalizmie usługi, należy liczyć się z minimalnymi wydatkami na poziomie od 1500 do 2000 zł.

Już samo założenie strony może pochłonąć całość posiadanego kapitału. Pomijając koszty obsługi serwera i domeny, stworzenie bardzo podstawowego sklepu opartego na popularnych narzędziach wyniesie nas w praktyce około 2000 zł. W przypadku, gdy zależy nam na witrynie rozbudowanej, opartej o unikalny motyw wizualny, przy jednoczesnym „dopieszczeniu” kodu źródłowego i kompleksowej treści, to suma konieczna do wydania urośnie nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zakupy mobilne

Już kwoty, jakimi operuje się przy dokonywaniu audytu SEO i badania ruchu, a także późniejszej optymalizacji pozycjonowania zaczynają się w granicach 900 zł i szybko rosną. A to dopiero początek wydatków. Zręcznie zarządzana i atrakcyjnie wizualnie strona nie obroni się bez treści. Przykładowa stawka za bardzo dobrej jakości copywriting do 1000 znaków ze spacjami wynosi nawet 20 zł, ale koszt ulegnie zmianie wraz z charakterem publikacji. Nie możemy do jednego worka wrzucać przykładowo tańszych opisów produktów i droższych, rozbudowanych artykułów na bloga.

Jeśli działacie w segmencie technologii komputerowych, to pamiętajcie, że będący dłużej na rynku więksi gracze miesięcznie wydadzą tyle, ile wy jesteście w stanie przeznaczyć rocznie, a nawet więcej. Dlatego kwoty rzędu 500 czy 1000 zł nie pozwolą na szerokie pole manewru, a tym samym osiągnięte skutki będą minimalne. Ponadto, w przypadku realizacji długofalowej promocji, przy zerwaniu umowy zaledwie po trzech miesiącach, gdy rezultaty was nie satysfakcjonują, już zainwestowane pieniądze przepadają. To sytuacja, w której agencja wycofuje wszystkie linki utrzymywane w modelu flat-fee (np. w ramach współpracy z blogerami), a wy tracicie już wypracowaną strukturę, radykalnie zmniejszając swój potencjał na dalszy rozwój.

Być jak eBay

Każdy z nas pewnie ma ambicje, by być jak eBay czy choćby Allegro, ale zawsze trzeba przeliczyć możliwości na zamiary. Różnica tkwi nie tylko w finansowaniu, ale również w generowaniu możliwego zasięgu. Wchodząc do bardzo zatłoczonej branży albo skupiając się na niezwykle niszowych zagadnieniach, nie oczekujmy kilku tysięcy odwiedzin miesięcznie już po pierwszym okresie działalności.

Reasumując, w poszukiwaniu większej ilości informacji w zakresie różnych ram stawek finansowych, oferowanych w branży pozycjonowania warto odwiedzić strony specjalizujących się w nim firm. Jednocześnie należy podkreślić, że pozycjonowanie sklepu to nie tylko content marketing, link building i atrakcyjnie prezentująca się witryna, ale przede wszystkim przemyślany pomysł i strategia rozłożona na długie miesiące.

Autor: Kacper Woźnica

Zapytaj o darmową wycenę pozycjonowania Twojej strony

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.