Czy przyspieszenie strony z Accelerated Mobile Pages (AMP) pomaga w pozycjonowaniu stron?

whatisacceleratedmobilepages AMP

Accelerated Mobile Pages – jak to działa?

AMP to technologia, która została stworzona w środowisku open source (otwarte oprogramowanie). Takie rozwiązanie sprawia, że każdy może z niej korzystać, a webdeveloperzy mają możliwość jej udoskonalania i dostosowywania do potrzeb użytkowników. Dzięki Accelerated Mobile Pages strony www, które posiadają statyczne treści, renderują się szybciej. Czym wyróżnia się ta technologia? Przede wszystkim możliwością dostosowania do urządzenia, z jakiego korzystamy. Zawartość danego serwisu przystosowana jest do technicznych parametrów telefonów czy tabletów, a więc zarówno do rozmiaru ekranu, jak i jego rozdzielczości. Wpływa to przede wszystkim na swobodne i szybkie przeglądanie danej witryny. Technologia AMP składa się z 3 części:

  1. AMP HTML – są to przydatne porady i zalecenia dla kodu strony. Korzystając ze wskazówek możemy publikować zawartość treściową, dostosowując ją do wymagań urządzeń mobilnych. Dzięki wielu rozszerzeniom możemy znacznie przyspieszyć ładowanie strony www.
  2. AMP JS – zastosowanie bibliotek Java Script również wpływa na szybkość strony. Jeśli chcemy, by nasi użytkownicy cieszyli się szybkim i łatwym przeglądaniem witryn, powinniśmy z nich skorzystać.
  3. AMP CDN – dodatkowa opcja, z której nie mamy obowiązku korzystać, by strona była zgodna z wytycznymi Accelerated Mobile Pages. Warto jednak zastosować również ten element, ponieważ dzięki niemu otrzymujemy kod HTML dla witryny w technologii AMP.

Dlaczego dostosowanie strony do mobilnych urządzeń jest ważne?

Jak wiadomo, Google dba o wszystkich użytkowników. Z racji, że coraz więcej ludzi korzysta z urządzeń mobilnych, ostatnio kładzie szczególny nacisk na przystosowanie stron dla mobilnych odbiorców. Wiadomo również, że przeglądanie na telefonie witryn, które nie mają wersji mobilnych, może być nieco utrudnione. Zbyt mała czcionka uniemożliwiająca czytanie, brak dostępu do całej treści czy reklamy, których nie jesteśmy w stanie zamknąć na telefonie – to tylko jedne z wielu problemów, z którymi musimy się borykać, przeglądając strony na urządzeniach mobilnych. Często mamy również problem z wykonaniem różnych interakcji, np. z przejściem do innej strony czy chociażby zalogowaniem się do serwisu. Niestety liczba witryn, dostosowanych do telefonów, wciąż jest bardzo mała, a problemy z wolnym wczytywaniem się stron nieprzystosowanych do urządzeń mobilnych sprawiają, że użytkownicy po prostu rezygnują z ich odwiedzania. Również Google reaguje na takie problemy i obniża w rankingach strony, które nie ułatwiają dostępu wszystkim użytkownikom.

AMP stara się, by w m-commerce pojawiły się szybkie strony z treściami odpowiadającymi potrzebom użytkowników. Obecnie technologia ta ma wielu zwolenników wśród wydawców, programistów i webdeveloperów, którzy aktywnie ją wspierają. Również WordPress, czyli jedna z największych wśród darmowych platform blogowych, dołączył się do tego projektu.

Działanie technologii Accelerated Mobile Pages

Porównując wszystkie elementy tej technologii do obecnych standardów moglibyśmy stwierdzić, że nie ma jakichś znaczących różnic. Zestawiając specyfikację AMP HTML można powiedzieć, że szybkie strony budowane są podobnie jak te w kodzie HTML. Jednak w AMP unika się niektórych elementów, wdrażając na ich miejsce inne. Musimy też pamiętać, że niestety nie każda przeglądarka będzie prawidłowo wczytywać zawartość strony zbudowanej w technologii AMP.

Co wpływa na szybkość ładowania stron? Przede wszystkim wykorzystanie różnych rozwiązań technologicznych, które mają za zadanie odciążyć proces ładowania serwisu. Przykładowo witryny zapisują się w chmurze lub pamięci podręcznej, co pozwala nam używać cache Google w czasie wczytywania strony.

Dla serwisów opartych o system WordPress powstał już gotowy plugin: https://pl.wordpress.org/plugins/amp/

Jak Google rozpatruje szybkość strony?

Wyszukiwarka coraz częściej zwraca uwagę na przystosowanie strony dla urządzeń mobilnych. Witryny nieposiadające wersji mobilnej zaczynają znikać z mobilnych wyników wyszukiwania. Mimo że Google zaczyna naciskać na właścicieli stron, by wdrażali wersje przyjazne dla telefonów, to jednak wciąż najważniejsza jest treść. Dlatego strony z wysokiej jakości treściami mogą być spokojne o swoje pozycje w Google. Warto jednak pamiętać, że AMP jest projektem Google, więc z pewnością jest to technologia przyszłości.

Co możemy zyskać dzięki stosowaniu AMP?

  1. szybsze wczytywanie się witryny, które skraca czas oczekiwania użytkowników na załadowanie treści,
  2. specjalne oznaczenie AMP w wyszukiwarce,
  3. więcej odwiedzin strony z urządzeń mobilnych,
  4. zwiększone szanse na uzyskanie przychodu z kanału mobile,
  5. technologia, która jest przede wszystkim darmowa, wciąż rozwijana i wspierana przez Google,
  6. liczne porady i wskazówki ze strony Google,
  7. informacje na temat ewentualnych problemów i błędów z AMP, dostępne w Google Search Console.

Co zamiast AMP?

Trudno obecnie znaleźć technologię, która mogłaby być alternatywą dla Accelerated Mobile Pages. Wykorzystanie AMP daje nam podobne możliwości, jak w przypadku wdrożenia Responsive Web Design. Nie można jednak mówić, że są to zamienniki.

AMP jest standardem, który możemy zastosować w naszym serwisie. Nikt jednak nie mówi, że jest to konieczność. Dobrze przygotowana wersja mobilna strony nie musi być zastępowana technologią AMP. Jeśli zadbamy o odpowiednie przystosowanie strony dla urządzeń mobilnych oraz jej szybkie ładowanie, z pewnością znajdziemy się w mobilnych wynikach wyszukiwania. Póki co AMP dopiero się rozwija. Być może kiedyś zastąpi wszystkie wersje mobilne, ale na razie nie musimy się martwić o konkurencję.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Posted on 1 marca 2017 in porady

Back to Top