Co to jest naturalny profil linków?

Co daje nam naturalny profil linków?

By uzyskać odpowiedź na pytanie, dlaczego naturalny profil linków ma tak duże znaczenie, musimy wyjaśnić samo pojęcie „profil linków”. To nic innego, jak zbiór odnośników, prowadzących do naszej strony. Zbiór ten jest wartościowany przez roboty wyszukiwarki. Profil linków oceniany jest na podstawie pewnych istotnych cech. To dzięki nim możemy stwierdzić, czy dane linki są:

A – zwykłym spamem;

B – linkami zakupionymi tylko po to, by pozycjonować naszą stronę

C – linki naturalne, prowadzące do związanej z nimi tematycznie strony.

Algorytm wyszukiwarki Google o nazwie „Pingwin” wykrywa nienaturalne linki i obniża pozycję witryn z takim słabym linkowaniem. Rozpoznaje on pierwsze dwie grupy odnośników (A i B) jako linki sztuczne. Profil linków możemy sprawdzić za pomocą narzędzi od Majestic: https://pl.majestic.com/reports/site-explorer?q=enterso.pl&oq=enterso.pl&IndexDataSource=F.

Zwykle od razu widać, czy dany link ma naturalny profil, czy stworzony został wyłącznie na potrzeby SEO. Przykładowo fora internetowe często zawierają masę sztucznych hiperłączy, które w mało delikatny sposób skłaniają nas do odwiedzenia konkretnej witryny. Podobną sytuację widzimy również w komentarzach na blogach czy portalach. Musimy pamiętać, że wykorzystywanie w pozycjonowaniu stron tzw. black hat SEO, czyli działań niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarek, może skutkować ukaraniem przez Google, co ostatecznie kończy się nawet zniknięciem naszej witryny z wyników wyszukiwania. Unikać powinniśmy także wstawiania tzw. exact match, czyli anchorów, które zawierają dokładną frazę kluczową pozycjonowanej strony np. treść linka wygląda następująco „Biżuteria ślubna ze złota”. Nie tylko wygląda to nienaturalnie, ale łączy się też z ewentualnymi konsekwencjami w postaci nałożenia filtra na witrynę.

Sprawdzanie profilu linków – linki tematyczne, url, anchory, dofollow, nofollow

Powiedzieliśmy już o tym, że naturalność linków możemy rozpoznać na podstawie grupy charakterystycznych cech. Powinniśmy się z nimi zapoznać, zanim dodamy link przychodzący do naszej strony. Każdy z poniższych punktów odgrywa ważną rolę w tworzeniu naturalnego profilu linkowania. To z kolei przekłada się na podwyższenie oceny naszej strony we wskaźniku Trust Rank.

1. Jakość strony, na której zamieszczamy linki. Jedną z ważniejszych zasad linkowania, o których powinniśmy pamiętać jest ta, by linki zamieszczane były na stronie, która są wartościowe. W tym zakresie, serwisy są ocenianie przez algorytm Google o nazwie „Panda” . W żadnym wypadku nie powinniśmy korzystać z tzw. SWL – systemów wymiany linków czy katalogów o niskiej jakości merytorycznej. Konsekwencją takich działań może być nałożenie kary. Techniki wykorzystujące tego typu spamowe linki mogą być skutecznie wykorzystywane tylko przez profesjonalistów do budowy m.in. zaplecza SEO. Wykorzystując narzędzie wcześniej wspomniane- Majestic, możemy sprawdzić współczynnik domeny tzw. Trust Flow. Oznacza on na ile serwis jest wiarygodny, na ile linki prowadzące do niego są wartościowe.

2. Anchor text i wykorzystywane w nim frazy. Używając linkowania z konkretnymi frazami musimy być ostrożni. Przede wszystkim takie linki wyglądają nienaturalnie na forach internetowych. Widzieliście kiedyś, żeby przeciętni użytkownicy forum wstawiali linki z wykorzystaniem anchor text (inaczej treść wyświetlana odnośnika)? No właśnie. W tym przypadku lepiej zastosować czysty adres url, linkowanie z nazwą domeny, firmy bądź brand np. nazwa firmy. Warto również linkować dany produkt w sklepie internetowym. Musimy również pamiętać o zróżnicowaniu linków.

3. Tematyka linków. Zacznijmy może od przykładu. Wyobraźmy sobie sytuację, w której wchodzimy na serwis motoryzacyjny. Czytamy sobie artykuł o wymianie sprzęgła, a tam – ni z tego, ni z owego – link do usług makijażystki. Taki odnośnik wygląda nienaturalnie i widać wyraźnie, że znalazł się nie tam, gdzie trzeba. Musimy pamiętać, by zdobywać linki na portalach, serwisach i forach, które wiążą się z tematyką naszej witryny. Jeśli potrzebujemy linków dla strony np. salonu fryzjerskiego z Wrocławia, umieszczajmy hiperłącza na forach dotyczących fryzjerów we Wrocławiu, dodawajmy linki w komentarzach na stronach poświęconych tematyce urody, na blogach lifestylowych, wpisach w katalogach firm wrocławskich itd. Hiperłącze powinno być wplecione w naturalne zdanie. Możemy również wspomnieć, że pod linkiem umieszczona jest pomocna w tym temacie treść.

4. Linki z domen rządowych i edukacyjnych. Jeśli mamy taką możliwość, warto jest pozyskać linki z serwisów z końcówką domeny .gov oraz .edu. Najczęściej serwisy rządowe oraz serwisy odpowiedzialne za organizacje edukacyjne mają wysoką wartość.

5. Ilość linków. Jest prosta zasada- im więcej linków prowadzących do pozycjonowanej strony tym lepiej. Oczywiście pod warunkiem zachowania ich wartości według pozostałych cech opisywanych w tym artykule.

6. Urozmaicone skierowanie linków. Postarajmy się również, by odnośniki były zróżnicowane i przekierowywały nie tylko do strony głównej, ale także do podstron naszej witryny.

7. Linki dofollow i nofollow. Profil linkowania zależy także od ilości linków nofollow i dofollow oraz ich wzajemnego stosunku procentowego. Linki dofollow to takie, które przenoszą wartość danej strony dla witryny, do której prowadzą. Robot Google ma podążać za tymi linkami. Jeśli jest ich za dużo, mogą wyglądać podejrzanie dla robotów wyszukiwarek. Dlatego też warto zmniejszyć ich liczbę na rzecz linków nofollow. Istnieje możliwość ustawienia atrybutu linka na nofollow. Możemy przykładowo zmienić tak ustawienia strony, by każdy link wstawiony w komentarzu, miał atrybut nofollow. Musimy jednak pamiętać, że naturalny profil linków składa się z obu rodzajów odnośników.

8. Gdzie zamieszczać linki. Naturalne linki zamieszczane są m. in. na forach tematycznych, w katalogach firm, w komentarzach na blogach, w serwisach ogłoszeniowych, mediach społecznościowych oraz w artykułach na blogach czy serwisach informacyjnych. Warto więc właśnie na takich stronach dodawać swoje linki. Oczywiście kwestia naturalności profilu linków zależy w głównej mierze od specyfiki medium. Odnośniki wyglądają na pewno naturalnie w katalogach (link z adresem do strony głównej), w stopce pod wpisem na forum (link do naszej strony) czy w otoczeniu innej treści, zamieszczone w komentarzach na forum. Inaczej rzecz ma się w przypadku artykułów sponsorowanych. Zwykle korzystamy z anchorów, chociaż tekst wygląda wówczas na mało autentyczny i niewiarygodny. Najlepszym rozwiązaniem jest więc dodanie hiperłącza w zdaniu: „Artykuł stworzony dzięki” + czysty url lub „Więcej informacji znajdziecie na stronie…”.

Po co nam linki o naturalnym profilu?

Przede wszystkim warto pamiętać, że obecnie prawie każdy użytkownik internetu potrafi rozpoznać sztuczny link. Także ważne jest to w przypadku skanowania linków przez wyszukiwarkę Google. Dlatego warto zadbać, by nasze odnośniki były zróżnicowane pod kątem ich postaci, źródeł, atrybutów dofollow i nofollow oraz by pojawiały się na stronach o wysokiej jakości merytorycznej.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Posted on 8 lutego 2017 in porady

Back to Top