Wspieramy najlepszych.

Kreujemy liderów.

Zapytaj o wycenę

Dane podane w formularzu będą przetwarzane przez Enterso Sp. z o.o. z siedzibą na ul. Siennej 9, 70-542 Szczecin, w celu realizacji zgłoszenia i zgodnie z jego zakresem oraz według zasad zawartych w Polityce Prywatności.

Blogi firmowe

Coraz więcej polskich firm prowadzi własny blog. Jest to odpowiedź na zmieniające się oczekiwania klientów, gdzie coraz większą rolę w komunikacji odgrywa szeroko rozumiany content marketing. Połączenie tych dwóch mianowników może dać naprawdę interesujące rezultaty, trzeba tylko podejść do tematu umiejętnie i pomysłowo.

Blog potocznie określamy mianem Owned Media. Dzieje się tak, dlatego ponieważ firma sprawuje całkowitą kontrolę nad tym kanałem komunikacji. Ponadto możemy go zaliczyć do grupy mediów społecznościowych. Zasadniczo głównym zadaniem bloga będzie stworzenie narracji wokół marki, skrócenia dystansu między firmą a klientem, a także zachęcenie strony konsumenckiej do interakcji choćby poprzez komentarze lub dalsze udostępnianie wpisów.

FUNDAMENTY WSPÓŁCZESNEJ KOMUNIKACJI

Blogi firmowe mają spełnić trzy podstawowe cele: ocieplić wizerunek marki, zwiększyć sprzedaż oraz wpłynąć na pozycjonowanie. Dlatego badania przeprowadzone wśród marketerów z zachodniej Europy i USA potwierdzają zwiększanie roli content marketingu i łożenie coraz większego kapitału na kreowanie wartościowej treści. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych przy niektórych kampaniach na ten cel przeznacza się 60% całościowego budżetu.

Podczas badania rodzimej blogosfery okazało się, iż na pierwszym miejscu stawiano kwestię budowania wizerunku branżowego lidera (23%), natomiast na drugim miejscu punktowano walor edukacyjny (22%). Nie bez przyczyny nieustannie ogromnym zainteresowaniem cieszą się wszelkiej maści poradniki. Na trzecim miejscu postawiono na mniej formalną komunikację z potencjalnym konsumentem. Raport „Polski e-commerce w Google” pokazał, że rok 2014 był wyjątkowy. Najwięcej korzyści pod względem pozycji w wynikach wyszukiwania zanotowały firmy inwestujące od lat w treści o wysokim walorze merytorycznym.

Następnym etapem rozwoju content marketingu będzie brand journalism. Podobnie jak klasyczne działania marketingowe, musi być profilowany pod precyzyjnie określoną grupę klientów – obecnych i przyszłych. Spajając podstawy warsztatu dziennikarskiego i marketingowych strategii, staje się fundamentem budowania zrozumiałej historii wokół marki. Nie chodzi wyłącznie o tworzenie bogatego w informacje przekazu, ale jednocześnie wzbudzanie emocji pozwalając tak na dłużej przykuć uwagę internautów.

BLOG A SPRZEDAŻ

Według badań Natalii Hatalskiej – analityczki trendów, autorka bloga hatalska.com, co trzeci badany zdecydował o wyborze miejsca wakacji pod wpływem blogów. Blogi firmowe naprawdę potrafią przyciągać klientów. Odpowiednio prowadzone sprzedają nawet doskonale, bowiem aż 61% badanych konsumentów przyznało, że dokonało decyzji zakupowej na podstawie lektury blogowego wpisu.

Prowadzenie własnego bloga daje szerokie pole do popisu w promowaniu nowej oferty, objaśnienia walorów wprowadzanych produktów, zaproponowania sposobów użytkowania w postaci poradnika lub recenzji i wiele więcej. Skracając dystans między firmą a konsumentem, jako przedsiębiorca otrzymujemy niezrównaną okazję do pokazania się z bardziej przystępnej strony. Strategia ta sprawdza się zarówno przy niewielkich przedsiębiorstwach jak i ogromnych korporacjach, ponoszących niekiedy niebotyczne koszty wyłącznie na cele poprawy wizerunku.

Niezależnie od rozmiaru prowadzonego biznesu merytoryczne publikacje pokazują właściciela bloga od strony profesjonalisty znającego się na temacie. Im chętniej wpisy są czytane, komentowane i udostępniane, tym efekt ten potęguje się. Naturalnie wiedza może iść w parze z elementem rozrywkowym, co uatrakcyjnia cały przekaz. Znakomitym przykładem wykorzystania swoich atutów branżowych będzie choćby blog zatytułowany Kuchnia Lidla. Warto mieć jednak na uwadze, że nie każdy pracownik z marketingu potrafi udźwignąć ciężar content marketingu. Wtenczas należy postawić na doświadczonego

POZYCJONOWANIE NA DŁUGI OGON

Blogi firmowe spełniają jeszcze jedną, szalenie istotną rolę. Chodzi oczywiście o pozycjonowanie. Roboty wyszukiwarki Google wręcz przepadają za świeżą, regularnie dodawaną treścią. Niemniej, aby nowe wpisy ulegały poprawnej indeksacji przez algorytmy wyszukiwania muszą one być napisane z poszanowaniem zasad SEO. Zacznijmy od tego, iż blog znakomicie sprawdza się w pozycjonowaniu na długi ogon, czyli z wykorzystaniem bardziej złożonych fraz. Przykładowo prowadząc serwis komputerowy możemy zaproponować następujące tytuły: „5 sposobów na przyspieszenie komputera” albo „Wybór notebooka do 2000 zł na 2018 rok”.

Idąc dalej nowy wpis powinien być nasączony odpowiednią ilością słów kluczowych przy jednoczesnym prawidłowym rozłożeniu ich w całej publikacji. Ignorując wytyczne Google dla webmasterów, szczególnie w kwestii wymogów SEO, narażamy się na niepotrzebne kary. Nie zapominajmy jeszcze o należytej strukturze, czyli zastosowaniu nagłówka, śródtytułów i odpowiedniej długości poszczególnych akapitów.

Blog to także okazja do budowania wartościowego link buildingu. Szeroka baza odnośników wciąż odgrywa szalenie ważną rolę w pozyskiwaniu wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dodając kolejne wpisy nic nie stoi na przeszkodzie, aby wzbogacić je o odpowiednie adresy URL do choćby naszego sklepu internetowego. Niemniej konieczne będzie wyczucie, aby nie przesadzić z ilością linków oraz użyciem słów kluczowych w tekście zakotwiczenia, pod którym ukrywa się nasz odnośnik. Jednocześnie, na czym powinno nam zależeć, to udostępnianie kolejnych publikacji przez czytelników za pomocą mediów społecznościowych. Dlatego warto poświęcić czas na założenie własnego fanpage choćby na Facebooku.

KROK W PRZYSZŁOŚĆ

Blogi firmowe to bardzo obszerny temat, nieustannie podlegający ewolucji. Przykładowo na znaczeniu zyskują vlogi, a więc blog w postaci filmu wideo. Problematyka ta wiąże się nierozerwalnie ze serwisem YouTube, będącym drugą, co do wielkości w skali globalnej wyszukiwarką treści. Szczególnie młodsze pokolenia skłaniają się właśnie ku tej formie komunikacji, co nie przeszło uwadze Facebookowi stawiającym na tym polu coraz śmielsze kroki.

Niemniej, o ile vlog potrafi być niezwykle atrakcyjną formą przekazu, to koszty jego wdrożenia na szczeblu profesjonalnym są znacznie wyższe niż klasycznego tekstu pisanego. Przygotowanie materiału wideo pochłania także znacznie więcej czasu, ale już teraz widać jego niezrównany potencjał na przyszłość. Oczywiście nie oznacza to, że należy zrezygnować ze słowa pisanego. Klasyczne blogi to wciąż przystępna forma komunikacji i źródło wiedzy dla klientów, a przy tym potencjał w kwestii pozycjonowania stron tak łatwo nie ulegnie przedawnieniu.