3 najważniejsze trendy e-commerce w 2020 r.

Analizując zachowania użytkowników na stronach naszych klientów, wyodrębniliśmy ich najczęściej powtarzające się zachowania i potrzeby. Są one adekwatne do analiz i raportów, przewidujących to, co sprawdzi się w ecommerce w 2020 roku. Oto 3 najważniejsze punkty, na które warto zwrócić uwagę.

1. Personalizacja

Lubimy czuć się ważni. Lubimy gdy pyta się nas o zdanie. Lubimy gdy ktoś interesuje się naszą historią. W sklepie stacjonarnym takie natychmiastowe porozumienie i efekt może wywołać dobry sprzedawca. W świecie online jest to o wiele trudniejsze, jednak technologia umożliwia to coraz bardziej, zbierając odpowiednie dane o zachowaniach osób, które odwiedzają strony i sklepy internetowe. Na jakie podstrony weszli? Co czytali lub oglądali dłużej? Co prawie kupili? Co kupili chociaż raz?

 

Aby zbadać potrzeby klientów firmy, oprócz dobrze funkcjonujących CRMów,  wprowadzają mini quizzy dla osób będących pierwszy raz na stronie. Pomagają one najlepiej dopasować produkt lub usługę. Nie każdy chce je jednak wypełniać. Na szczęście istnieją inne rozwiązania. Coraz bardziej zaawansowana znajomość potrzeb klienta okaże się niezbędna, ponieważ w 2020 roku spędzi on na stronie mniej czasu. Jeśli sugestie dotyczące tego, co mógłby kupić będą dopasowane i spersonalizowane, szansa na zakup wzrośnie drastycznie.

 

Nie sprawdzą się promocje, które są jednakowe dla wszystkich lub na produkty zalegające w magazynie. Jeśli aplikacje na telefonie klienta zaproponują mu zniżki, na produkty, które i tak kupuje, ten chętniej przywiąże się do sklepu i marki.

 

Personalizacja to również zachęcenie do rozmowy na czacie lub przez telefon oraz szybkie odpowiedzi na maile. Jeśli zdecydowany klient wyśle zapytanie do trzech różnych firm, to z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu tam, gdzie otrzyma najszybszą reakcję lub najmilszą usługę.

2. Wzrost sprzedaży z mediów społecznościowych

Media społecznościowe to coś więcej niż podglądanie życia ludzi, aprobata lub dezaprobata lub dzielenie się memami. To realne źródło klientów, którzy coraz częściej wykorzystują wyszukiwarki Facebooka, Youtube, czy LinkedIna w celu znalezienia interesujących ich produktów lub usług. Ponad połowa klientów internetowych dokonała w ostatnim roku zakupu bezpośrednio z posta na mediach społecznościowych marki (https://www.avionos.com/avionos-releases-new-data-revealing-how-consumer-expectations-are-driving-retail-strategies/)

 

Firmy, które posiadają konta w mediach społecznościowych, cieszących się w Polsce dużym zaufaniem, powinny w 2020 r. wykorzystać swoje profile na wiele sposobów – dbać o wizerunek, dostarczać inspiracji, utrzymywać relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami oraz… sprzedawać. Można to robić zarówno bezpośrednio z postów i reklam oraz z narzędzi sprzedażowych, udostępnianych np. przez Facebooka i Instagrama.

3. Zatrzymywanie prawie-klientów

Internauta, który przebrnął przez opis produktu, dokonał pozytywnej decyzji zakupowej, a w ostatniej chwili wychodzi, to Twoje najbardziej zmarnowane pieniądze. W końcu w jakiś sposób trafił na Twoją stronę WWW i udało Ci się go zatrzymać. Oznacza to Twoją trafioną inwestycję – być może w pozycjonowanie, być może w Google Ads lub w odpowiednią prezentację Twoich produktów na mediach społecznościowych. Ogromne brawa należą Ci się również za dobrze skonstruowaną ofertę.

 

Dlaczego więc tracisz klientów na ostatnim etapie – tuż przed dokonaniem płatności?

Oto 3 najważniejsze przyczyny:

  • Koszt dostawy po dodaniu do koszyka okazał się zbyt wysoki.
  • Było zbyt mało opcji dostawy.
  • Nie było możliwości zamówienia do paczkomatu.
Koszty dostawy wzrastają z roku na rok, rzutując na końcowy wynik finansowy firm sprzedających fizyczne produkty online. Wyjście naprzeciw potrzebom ludzi poprzez choćby umożliwienie im zamówienia towaru do paczkomatu, może okazać się krokiem przełomowym i obniżeniem ilości porzucanych koszyków.

 

W roku 2020 ludzie będą mieli jeszcze mniej czasu i jeszcze większy wybór dóbr. Wygoda, prostota i zaufanie do marki będą czynnikami wygrywającymi zamówienia. Naszą misją będzie dostosowywanie ofert w sklepach internetowych i na stronach WWW do tych i wielu innych zachowań klientów. Serdecznie zapraszamy do współpracy.