Pozycjonowaniem stron SEO czy kampanie Google AdWords

adwords-vs-seo

Różnica między SEO i PPC

Wiele osób żyje w mylnym przekonaniu, że SEM jest reklamą, a SEO pozycjonowaniem. Takie myślenie oczywiście jest błędne. SEM (ang. Search Engine Marketing) to ogół wszystkich działań marketingowych w internecie, czyli zarówno pozycjonowanie (SEO), jak działania PPC (Pay per click), czyli reklama Adwords oraz linki sponsorowane. SEO (ang. Search Engine Marketing), czyli pozycjonowanie stron internetowych, to wszystkie działania, które podejmowane są w celu wypromowania witryny w wynikach wyszukiwania Google. W przeciwieństwie jednak do reklam Adwords – są to wyniki naturalne, a nie sponsorowane.

Wady i zalety AdWords

AdWords jest to rodzaj reklamy w wyszukiwarce Google, dzięki której nasza witryna może zostać wyświetlona w pierwszej kolejności. Korzyść, jaką nam daje AdWords polega przede wszystkim na natychmiastowym działaniu. Jeśli wykupimy reklamę, może ona od razu znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dużym minusem jednak, który musimy wziąć pod uwagę, jest cena. AdWords działa na zasadzie licytacji. Im więcej zapłacimy, tym większa szansa na wyższą pozycję. Musimy również pamiętać, że w kampanii AdWords płacimy za każde kliknięcie strony.

W dużym przybliżeniu jest to średnio 1zł za 1 wejście na stronę. Czyli wydany budżet 1000zł przekłada się na 1000 wejść z wyszukiwarki. Cena zależy od konkurencyjności. Dla niskiej konkurencji może być to 0,60zł, a dla dość wysokiej 2zł.

Kolejna kwestia, jaką warto wziąć pod uwagę, jest ilość słów kluczowych. Jeśli chodzi o AdWords, właściwie nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Możemy wprowadzić dowolną liczbę słów kluczowych, ale musimy liczyć się z większymi kosztami kampanii. Reklama wyświetlana jest wyłącznie dla określonych przez nas fraz. Ważną zaletą AdWords jest wyświetlanie reklam nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także w tzw. sieci reklamowej. Są to witryny, na których mamy możliwość wyświetlenia naszej reklamy, a ich właściciel zarabia tym samym z programu Google AdSense Liczba takich stron jest naprawdę duża, a sami możemy wybrać tematykę lub konkretną witrynę, gdzie mają być wyświetlane nasze reklamy. Jednak również wypadku takiego działania, koszty reklamy będą wzrastać.

Zaletą AdWords jest także niezależność od zmian algorytmu Google. Nawet w przypadku aktualizacji algorytmu, nasza pozycja zostanie niezmieniona. Monitorowanie działań oraz dostęp do panelu administracyjnego również jest dużym plusem. W przypadku płatnych reklam możemy na bieżąco sprawdzać skuteczność AdWordsa – zobaczymy m. in. ile było kliknięć na reklamę i dla jakich fraz wyświetlana jest reklama.

Wadą płatnych reklam jest niewątpliwie to, że działają tylko wtedy, kiedy są opłacane. Jeśli nie będziemy mieć środków na koncie lub wstrzymamy kampanie, nasza witryna nie będzie się już pojawiać na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania Google.

Inwestując w kampanię AdWords musimy liczyć się także z pewnymi zagrożeniami. Chodzi tu głównie o wtyczkę AdBlocka i inne podobne rozszerzenia przeglądarek, z których obecnie korzysta bardzo wiele osób, a które niestety mogą blokować nasze reklamy. Oczywiście nie wszystkie reklamy mogą być usuwane, ale część z nich na pewno nie dotrze do potencjalnych użytkowników i klientów.

Częstym zarzutem potencjalnych reklamodawców jest „Ale ja nie klikam w płatne reklamy jak wiele moich znajomych”. Zgadza się, wiele osób nie klika w reklamy, a my wtedy nie płacimy nic. Płatność jest tylko za faktyczne kliknięcia.

Wady i zalety SEO

Pozycjonowanie to szereg działań, które wpływają na naszą pozycję w wyszukiwarce. Trzeba zaznaczyć, że jest to długotrwały proces, który wymaga dużo czasu, a jego efekty niekoniecznie będą widoczne od razu (no chyba, że mamy małą konkurencję na dane frazy). Czasami na efekty musimy poczekać nawet kilka miesięcy. Trzeba jednak zaznaczyć, że przede wszystkim jest to działanie, którego skutki są długofalowe. Sprawnie przeprowadzona optymalizacja może nam przynieść wiele pozycji i ugruntować naszą pozycję.

Jeśli chodzi o ilość słów kluczowych, w przeciwieństwie do AdWords mamy ich mniej do wyboru. Jednak wybranie odpowiednich fraz da nam możliwość jak najlepszego wypozycjonowania ich, co zwiększy nasze szanse na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Wybierając pozycjonowanie, musimy liczyć się z faktem, że wyniki organiczne pokazują się wyłącznie w wyszukiwarkach Google. Pamiętajmy jednak, że działania użytkowników zwykle oparte są na niechęci do reklam. Jeśli więc zobaczymy w wynikach wyszukiwania reklamę, często ją pomijamy, klikając w naturalne wyniki. To one wzbudzają większe zaufanie do strony.

Działania SEO niestety uzależnione są od algorytmu Google. W związku z tym, każda aktualizacja tego algorytmu może zachwiać naszą pozycję w wyszukiwarce. Jednak profesjonalne firmy, zajmujące się pozycjonowaniem, dbają również o to, by dostosowywać działania SEO do każdych zmian. Wybierając mądrze usługi pozycjonowania, możemy być pewni, że dana firma jest na bieżącą z wytycznymi Google i nadzoruje wszelkie zmiany, które w jakikolwiek sposób mogłyby wpłynąć na naszą pozycję.

Jeśli chodzi o nadzorowanie działań i efektów pozycjonowania, nie mamy takich możliwości, jak w przypadku AdWordsa. Jednak możemy korzystać z płatnych narzędzi, nadzorujących proces pozycjonowania lub zdać się na firmę pozycjonującą, która przedstawi nam szczegółowe raporty.

Czas działania pozycjonowania jest zdecydowanie dłuższy niż w przypadku kampanii AdWords. Jest to długoterminowe i trwałe działanie, a wraz ze wzrostem naszej pozycji w Google ruch na stronie stale się zwiększa. Pozycjonowanie korzysta również z tzw. długiego ogona, czyli długich fraz w wyszukiwarce, co pomoże nam szybciej uzyskać efekty działań SEO. Co ważne, zamieszczane na naszej stronie, zoptymalizowane treści, nie znikają, a działają cały czas, przyciągając czytelników.

Jedynym zagrożeniem dla pozycjonowania mogą być filtry nakładane na stronę przez robota Google. Pamiętajmy jednak, że kary nakładane są wyłącznie wtedy, jeśli Google wykryje nieuczciwe techniki pozycjonowani, czyli tzw. black hat SEO. Zdarza się to zwłaszcza, jeśli nie posiadając specjalistycznej wiedzy, próbujemy pozycjonować witrynę na własną rękę. Najlepszą opcją będzie więc wybranie agencji interaktywnej, świadczącej usługi pozycjonowania. Profesjonaliści z dziedziny SEO skutecznie poprawią Twoje wyniki w Google, unikając wszelkich działań, które mogłyby być źle odbierane przez robota Google.

SEO czy Adwords?

Jeśli zależy Wam na szybkich efektach albo dopiero startujecie z firmą, warto postawić na kampanię AdWords. Pamiętajcie jednak, że koszty w przypadku takiej reklamy są dużo większe, ponieważ płacicie za każde kliknięcie Waszej strony. Dodatkowo cena za reklamę wzrasta, jeśli np. kilka firm chce się reklamować na tą samą frazę. Jeśli jednak zależy Wam na długotrwałych efektach oraz przede wszystkim wartościowych treściach, które umocnią Waszą pozycję, skorzystajcie z usług pozycjonowania strony.

Propozycja połączenia SEO z Adwords?

Na start proponujemy uruchomienie pozycjonowania strony, aby proces ten już się rozpoczął. Czas na SEO to minimum 3 miesiące. Kolejnym krokiem jest uruchomienie szybkiej kampanii Google AdWords. Jeśli sprawdzimy, że kampanii Google AdWords zarabia więcej niż jej koszt. Polecamy jej nie ograniczań, a wręcz zwiększyć. Ruch pozyskany na stronę poprzez pozycjonowanie zazwyczaj jest tańszy niż linki sponsorowane Google AdWords. Jednak do tego czasu szkoda czekać bezczynnie.

Dla nowych klientów Enterso jako Certyfikowany Partner Google AdWords posiada kupony 600zł do wykorzystania przy zasileniu 600zł w pierwszym miesiącu. Tym samym mamy budżet 1200zł do dyspozycji. Zapraszamy do kontaktu z nami w celu uruchomienia pierwszej kampanii.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Posted on 28 lutego 2017 in porady

Back to Top