Nawigacja w serwisie – Linkowanie wewnętrzne a pozycjonowanie strony?

Linkowanie wewnętrzne – co to jest?

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to wszystkie odnośniki w obrębie jednej domeny, dzięki którym zarówno użytkownicy strony, jak i roboty wyszukiwarek będą mogli dotrzeć na wszystkie podstrony w naszej witrynie. Dobrze przeprowadzone linkowanie ma także pomóc robotom wyszukiwarek w indeksowaniu strony.

Czemu służy linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne ma kilka ważnych zalet, które ułatwiają pracę nie tylko użytkownikom, ale także botom wyszukiwarek. Jest to kompromis między UX, czyli wygodą użytkowników a SEO. Jakie są najważniejsze zalety linkowania wewnętrznego?

  • Ułatwianie użytkownikom nawigacji po stronie – dobrze wiemy, jak ważne jest, by internauci czuli się komfortowo przebywając na naszej stronie. Każdy powinien móc odnaleźć to, czego potrzebuje.

  • Poprawa pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania – dzięki linkowaniu wewnętrznemu możemy łatwo sterować przepływem Page Ranku, czyli mocy strony SEO, na konkretne podstrony serwisu. Odpowiednia budowa linków pomoże nabrać mocy konkretnym podstronom. Dzięki temu ich szanse na zdobycie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania będą o wiele wyższe. A to oczywiście przekłada się bezpośrednio na ruch na stronie.

  • Zmniejszenie współczynnika odrzuceń – linkowanie wewnętrzne przede wszystkim zachęca internautów do wchodzenia na różne podstrony naszego serwisu, a to przekłada się na zmniejszenie współczynnika odrzuceń tych podstron.

  • Pomoc w indeksowaniu witryny – jeśli odpowiednio zbudujemy linkowanie wewnętrzne, możemy zapewnić naszej stronie skuteczne indeksowanie przez Googlebota. Takie rozwiązanie służy minimalizacji tzw. crawl budget’u, co umożliwia robotowi skuteczne przemieszczanie się pomiędzy podstronami. Dodatkowo najbardziej promowane są te, które są dla nas najważniejsze.

Jak skutecznie wdrożyć linkowanie wewnętrzne?

Jest kilka zasad, na których powinniśmy się opierać, budując skuteczne i odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Dopiero wówczas będziemy mogli usprawnić nawigację na stronie zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, które zajmują się sprawdzaniem naszej strony.

Stosowanie odpowiednich anchor tekstów

Jeśli zależy nam na pozycjonowaniu podstron na konkretne słowa kluczowe, najlepiej będzie linkować krótkie frazy z wykorzystaniem anchor tekstów. Odnośnik może być zarówno dokładnym słowem kluczowym, jak i jego wyrazem bliskoznacznym. Jedna z metod linkowania mówi, że na każde 5 linków powinny teoretycznie przypadać 2 słowa kluczowe, 2 synonimy oraz jeden link, w którym zawarta jest nazwa marki albo ogólna tematyka czy dziedzina, w której się ona specjalizuje.

Wiele osób obawia się stosowania anchorów, w których występuje kilka wyrazów. To jednak wcale nie jest zły pomysł. Takie rozwiązanie umożliwia użytkownikowi pojąć, co konkretnie znajduje się na linkowanej podstronie. Dzięki temu zwiększa się także liczba fraz, na które może być znaleziony artykuł w wyszukiwarce. Wykorzystywany jest wówczas efekt tzw. długiego ogona.

Atrybut Title dla linków

Każdy z linków powinien być opatrzony dodatkowym atrybutem title z użyciem słów kluczowych w postaci:

<a href=”http://domena.pl/kontakt” title=”kontakt sklep motoryzacyjny Axxa”>Kontakt </a>

Ważne, aby anchor (treść linka) nie była identyczna jak atrybut title.

Breadcrumbs, czyli ścieżka nawigacji

Breadcrumbs (ang. okruszki chleba) to popularna i jednocześnie idealna nawigacja dla użytkowników oraz robota Google. Zapewne nie raz spotkaliście się ze ścieżką dostępu, która widoczna jest na każdej podstronie w obrębie naszej witryny. Struktura ta przypomina przeglądanie folderów w systemach operacyjnych. Każdy katalog składa się z podkatalogów itd. Podobnie działają breadcrumbs. Użytkownik dzięki temu może zobaczyć, gdzie się aktualnie znajduje oraz jak wygląda hierarchia witryny.

breadcrumbs_nawigacja_okruszki

W czasie projektowania okruszków musimy pamiętać, że ostatnia część, czyli strona, na której znajdujemy się obecnie, nie może występować w postaci linka. Warto również zamiast strony głównej, umieścić nazwę firmy – wówczas ujednolicimy linki do niej prowadzące. Jeśli istnieje taka możliwość, możemy dodać do nazwy firmy również słowo kluczowe, które służy do opisywania witryny. Jeszcze jedną wskazówką, o której dobrze pamiętać, jest prawidłowa implementacja rozszerzonych fragmentów. Prezentują się one lepiej w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu zdobywają większy współczynnik CTR (współczynnik klikalności) niż zwykłe adresy URL.

Tworzenie sitemapy strony HTML

Sitemapa, czyli strona zawierająca zbiór odnośników do wszystkich podstron witryny, pomocna jest szczególnie dla robota Google. Zdecydowanie przyspiesza ona i ułatwia indeksowanie naszej strony.

Linkowanie do podstron zwracających kod 200

Kolejną ważną zasadą jest linkowanie do podstron, które zwracają kod 200. Warto unikać linkowania do różnych wersji tej samej strony, a więc stron z przedrostkiem www i bez www. Każda podstrona na naszej witrynie powinna mieć przypisany unikalny adres URL, na który będziemy ją linkowali. Jeśli chodzi o pozostałe adresy URL, powinniśmy ustawić dla nich przekierowanie 301 na docelowy adres.

Czyli powinniśmy unikać sytuacji, gdzie mamy adresy prowadzące w to samo miejsce, przykładowo:

http://domena.pl/kontakt.html

http://domena.pl/index.php?p=kontakt

http://domena.pl/kontakt/

Ograniczenie liczby linków

Linkowanie – owszem, ale z głową! Warto ograniczyć liczbę wszystkich linków, które wychodzą z każdej podstrony naszego serwisu. Mimo tego, że wyszukiwarka obecnie radzi sobie dużo lepiej z odnośnikami niż kiedyś i limit 100 linków na stronę przestał już obowiązywać, to nie możemy przesadzać. Ilość linków powinna być dostosowana do wielkości strony.

Linkowanie do strony głównej

Każda strona powinna zawierać link do strony głównej. Warto np. umieścić taki link w logo, w którym wypełnimy odpowiednio atrybut ALT. Możemy wpisać w nim nazwę firmy oraz główne słowo kluczowe.

Reguła 3 kliknięć

Ta reguła zakłada, że do każdej podstrony, która istnieje na naszej witrynie, powinniśmy dojść za pomocą jedynie trzech kliknięć (zaczynając od strony głównej). Takie rozwiązanie wpływa na sprawniejszą indeksację naszego serwisu. Niestety niekiedy zbudowanie struktury strony według tej zasady jest bardzo trudnym zadaniem, dlatego niekoniecznie traktuje się ją jako konieczną. Warto jednak mieć ją zawsze na uwadze i, o ile to możliwe, stosować ją w praktyce.

Usuwaj martwe linki

Martwe linki na stronie mogą wpływać negatywnie na wizerunek naszej strony oraz obniżają jej efektywność i użyteczność. Warto więc odszukać takie linki i je naprawić bądź usunąć. Szukanie martwych linków mogą nam ułatwić takie narzędzie, jak Link Checker, LinkCrawler czy Xenu’s Link Sleuth.

W Google Console posiadamy również zakładkę odpowiadającą za błędy indeksacji m.in. 404. Warto zajrzeć i zlikwidować tego typu podstrony.

google_console_404_bledy

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Autor: Wiktor Pacer

Programista