Jak pozycjonować strony WordPress? – SEO porady

Optymalizacja strony/wpisu WordPress pod kątem SEO – od czego musimy zacząć?

Prezentowana optymalizacja bazuje na wtyczce Yoast SEO. Zawarte są w niej różne wskazówki na temat tego, na czym trzeba się skupić w czasie pisania postów. Wtyczka pokazuje nam także, nad czym musimy jeszcze popracować.

Oczywiście to nie jedyna taka wtyczka. Jest wiele innych narzędzi, działających na podobnej zasadzie. Mimo, że będą tu opisane aspekty dotyczące tej jednej wtyczki, to możecie śmiało korzystać z porad, nawet jeśli używacie innych narzędzi. Dowiecie się przede wszystkim, co jest tutaj najważniejsze i na co zwrócić uwagę korzystając z tego typu wtyczek.

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, powinniśmy najpierw zainstalować prezentowaną wtyczkę. Podobnie jak w przypadku innych dodatków, robimy to z poziomu kokpitu WordPressa. Gdy już wtyczka zostanie zainstalowana, zobaczymy okienko Yoast SEO w widoku wpisu (pod sekcją edycji tekstu). Jeśli jednak okienko się nie pojawi, musimy je włączyć manualnie – na górze ekranu znajduje się przycisk „Opcje ekranu”, gdzie zaznaczamy opcję „Yoast SEO”.

Kiedy mamy już zainstalowaną wtyczkę, możemy rozpoczynać pracę. To wcale nie takie trudne, jakby się wydawało.

Frazy kluczowe

Pozycjonowanie powinniśmy zacząć od wpisania frazy kluczowej. Wówczas wtyczka przetwarza treść napisanego przez nas artykułu, a następnie prezentuje wyniki w postaci kolorowych kropek. Przypominają one sygnalizację świetlną. Jeśli nasz artykuł koresponduje z wybraną frazą oraz napisany jest dobrze z punktu widzenia SEO, kropki będą miały kolor zielony. Jeśli jednak będziemy musieli co nieco poprawić, wtyczka da nam o tym znać w postaci czerwonych kropek. Przykładowo zwróci uwagę na zbyt krótki tekst czy brak frazy kluczowej w pierwszym akapicie. Na tym etapie przede wszystkim powinniśmy pamiętać, by dana fraza użyta była tylko raz. Inaczej te same artykuły będą konkurowały o pozycję, a tego na pewno chcemy uniknąć. O ile parametr nie ma już istotnego znaczenia i w większości stron nie jest on zaimplementowany, o tyle same słowa kluczowe powinny znajdować się w odpowiednich sekcjach naszej strony. Aby tego dokonać można posłużyć się takimi wtyczkami jak: All in One SEO Pack lub Yoast. Wtyczek wspomagających optymalizację jest znacznie więcej ale te dwie są najczęściej wykorzystywane do optymalizacji stron opartych o WordPress.

Meta description, title, URL

Meta description, czyli opis strony internetowej wyświetlany w wynikach wyszukiwania, może być wpisywany na dwa sposoby. Gdy naciśniemy przycisk „Edit snippet”, spośród wszystkich dostępnych opcji wybieramy „Opis”. Wówczas możemy wprowadzić treść. Pamiętajmy, by wykorzystać całą możliwą przestrzeń. W miarę uzupełniania treści, zielony pasek będzie się zapełniał. Druga ważna kwestia to użycie opisu do zareklamowania strony. Niech to nie będzie nielogiczny zlepek słów kluczowych, a wartościowy opis, który zachęci innych do odwiedzenia naszej witryny.

Inny sposób na wprowadzenia opisu to pole zajawki. Oczywiście możemy z niego skorzystać, jeśli zajawka obecna jest w naszym obecnym motywie WordPressa.

Kiedy mamy już opis, skupmy się na tytule – SEO title. Zwykle limit znaków w tytule wynosi 50 lub 60. Chyba nie trzeba tłumaczyć, że tytuł powinien przede wszystkim zachęcać i intrygować, tak by ludzie chętniej wchodzili na naszą stronę. No i co ważne, musi również zawierać słowo kluczowe. Podobnie jak opis, także tytuł możemy wpisać na dwa sposoby – w polu podanym powyżej lub znajdującym się pod tytułem wpisu kokpitu WordPress. Oczywiście lepiej stosować drugą metodę, ponieważ jest skuteczna pod kątem SEO i widnieje nie tylko w wynikach wyszukiwania (tak jak pierwszy sposób), ale także jako tytuł artykułu na stronie.
Yoast SEO

Ostatnią kwestią w tym temacie jest nazwa linku. Miejsce do jego wpisania znajduje się w polu „Slug” wtyczki Yoast. Tutaj również liczy się długość (50-70 znaków), ale także – co równie ważne – łatwość w odbiorze dla czytelników. Przede wszystkim nazwa nie powinna zawierać znaków specjalnych i cyfr i może być taka sama jak tytuł.

To, co najważniejsze, czyli treść

Powiedzieliśmy już sobie o opisach, tytułach i linkach, więc przejdźmy do najważniejszego, czyli do samej treści. Wykorzystywana przez nas wtyczka skupia się również na zagęszczeniu frazy w stosunku do całej treści. Zwykle powinno to być od 0,5% do 1%. Pamiętajmy również, że nasz tekst nie powinien być przeładowany frazą – inaczej możemy spotkać się z przykrymi konsekwencjami ze strony Google.

Wtyczka Yoast SEO daje również możliwość optymalizowania treści pod kilka fraz, jednak jest to płatna opcja. Jeśli chcemy sprawdzić zagęszczenie innej frazy, wystarczy, że wpiszemy ją w wymaganym polu.

Wybrana przez nas fraza kluczowa powinna znaleźć się w pierwszym akapicie, by potencjalni użytkownicy od razu wiedzieli, z jakim tekstem mają do czynienia.

Kolejna ważna rzecz to używanie nagłówków: H1, H2 itd. Przede wszystkim wpływa to na większą czytelność tekstu oraz pomaga wzmocnić pozycjonowanie na dane frazy. Czasem także przesądza o tym, czy użytkownik zdecyduje się przeczytać wpis. Ludzie lubią wiedzieć, o czym jest tekst, zanim jeszcze wezmą się za jego czytanie. Takie rozwiązanie umożliwia im przeskanowanie całej treści. Co ważne, nagłówek H1 powinien znaleźć się na stronie tylko raz, a reszta musi być uporządkowana tak, by tworzyć spójną całość. Nagłówki należy układać tak, jak w przypadku tworzenia spisu treści w książce – najpierw rozdziały, potem podrozdziały itd.

  • Przykład złego schematu nagłówków: H2 -> H1 -> H4 -> H3 -> H5 -> H6
  • Poprawnie ułożone nagłówki: H1 -> H2 -> H3 -> H3 -> H2 -> H3 -> H4 -> H4

Także linkowanie jest mile widziane z punktu widzenia SEO. Chodzi tu nie tylko o linki wewnętrzne, ale także zewnętrzne.

Z racji tego, że teksty wzbogacone grafiką przez większość użytkowników są lepiej odbierane, powinniśmy zadbać również o tę kwestię. Przy tej okazji, pamiętajmy o atrybucie ALT, czyli alternatywnym opisie grafiki, dzięki któremu wyszukiwarka Google może przeskanować obrazy. Warto również zoptymalizować wagę obrazu oraz jego wymiary. „Cięższe” grafiki mogą wpłynąć na wolniejsze wczytywanie strony.

Inne wtyczki do WordPress, które warto znać

Prócz podstawowej wtyczki Yoast SEO jest wiele innych, które pomogą zadbać o kondycję SEO naszego bloga. Jedną z nich jest SEO Auto Linker. Przede wszystkim odpowiada ona za podlinkowanie słów w treści, czyli tzw. anchor text. Przydaje się ona zarówno w linkowaniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Na początku podajemy frazy, które mają zostać podlinkowane oraz podajemy adres URL, do którego mają prowadzić linki. Wtyczka umożliwia także określenie maksymalnej liczby linków wychodzących i pozwala na dodatkowe ustawienia, np. otwieranie linków w nowym lub bieżącym oknie, ustawianie parametrów nofollow itp.

Kolejna wtyczka, odpowiadająca za linki wychodzące to Broken Link Checker. Przede wszystkim sprawdza ona, czy każdy link wychodzący działa. Możemy tutaj ustawić powiadomienia na mail o niedziałających linkach oraz zadecydować, jak często mają być sprawdzane linki.

Podobnie działa również wtyczka 404 Redirected, która nie tylko tylko wykrywa nieaktywne odnośniki, ale także automatycznie przekierowuje do innej, działającej strony.

Ciekawą wtyczką jest także Auto Save Remote Images. Ten plugin automatycznie ustawia ikonę wpisu. Wtyczki nie trzeba konfigurować, wystarczy, że ją zainstalujemy. Jest to szczególnie przydatne dla blogów, korzystających z szablonów, które na stronie głównej w liście wpisów wyświetlają także ikony.

Przydatnym pluginem jest także WP-Post Ratings, czyli system oceniania wpisów. Wpływa to pozytywnie na wzrost wskaźnika CTR (współczynnik klikalności).

Optymalizacja wpisu WordPress pod kątem pozycjonowania – to musisz zapamiętać!

Zanim zoptymalizujesz wpis:

  • Napisz wpis na temat, o którym ludzie będą chcieli czytać i wstaw nagłówek, który skłoni do odwiedzenia strony.
  • Zbadaj najlepsze frazy kluczowe i wybierz 2-3 z nich.
  • Zadbaj o dobrą grafikę, która dodatkowo przyciągnie potencjalnych czytelników.
  • Tekst powinien być dłuższy niż 300 znaków.

Optymalizacja:

Tytuł

  • 50-60 znaków + fraza kluczowa

Opis:

  • 150-160 znaków
  • może zawierać słowo kluczowe
  • ma nie tylko opisywać zawartość, ale też zachęcać do odwiedzenia witryny

Adres URL:

  • krótki, 50-70 znaków
  • bez znaków specjalnych
  • może zawierać frazę kluczową

Nagłówki:

  • H1 wraz z frazą tylko raz w tekście
  • odpowiednie uporządkowanie niższych stopni nagłówków

Obrazy z atrybutem ALT:

  • alternatywny opis grafiki z odpowiednimi frazami pod wyszukiwarkę obrazów
  • kompresja

Linki:

  • linkowanie zarówno wewnętrzne z innych wpisów, jak i zewnętrzne z różnych portali.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Posted on 22 lutego 2017 in porady

Back to Top