Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne – na czym to polega i od czego zacząć?

Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że pozycjonowanie w przypadku lokalnych firm jest dużo prostsze, ponieważ mamy zdecydowanie mniejszą konkurencję jeśli chodzi o frazy lokalne. W innym wypadku musielibyśmy przedzierać się przez masę firm, działających wyłącznie na polu internetowym na terenie całej Polski. Co możemy osiągnąć przez pozycjonowanie lokalne? Jeśli zadbamy o dwie ważne kwestie, pojawimy się nie tylko na pierwszych stronach wyników organicznych wyszukiwarki, ale także na mapie lokalnych firm.

Od czego zacząć? Przede wszystkim musimy się zastanowić nad tym, jakich fraz ludzie mogą używać, wyszukując naszą firmę. W przypadku zakładu fryzjerskiego w Poznaniu, mogą to być np. „fryzjer Poznań”, „fryzjer damski Poznań”, „zakład fryzjerski Poznań”, „obcinanie włosów Poznań” itp. Pomyślmy, na których spośród tych fraz najbardziej nam zależy i zapiszmy je sobie. Następnie wpiszmy je w wyszukiwarkę, by sprawdzić, ile konkurencyjnych firm pojawia się na pierwszej stronie wyników. Jeśli nie jest ich wiele, to dobrze- będzie łatwo. Jeśli jednak cała strona zapisana jest wynikami podobnych firm, oznaczmy sobie tę frazę jako „trudną”. W przypadku gdy nie tylko pierwsza, ale i kolejne strony zdominowane są przez lokalnych przedsiębiorców, spróbujmy wpisać dokładniejszą frazę.

Wszystkie zapisane przez nas frazy będziemy zamieszczać następnie w tworzonych przez tekstach w obrębie naszego serwisu. Najczęściej powinniśmy wykorzystywać te, na których najbardziej nam zależy oraz te, które oznaczyliśmy jako „trudne”. Pamiętajmy, by w pojawiających się treściach odmieniać wybrane frazy. Dodatkowo słowo kluczowe z miejscem firmy może pojawić się tylko raz w tekście. Przy wyborze słów kluczowych można skorzystać z darmowego narzędzia- Google Keywords Palnner, wskaże on ile osób miesięcznie wyszukuje daną frazę, pokaże jej sezonowość oraz podpowie dodatkowe podobne słowa.

Mapy Google

Aby nasza firma pojawiła się w wyszukiwarce na mapce z lokalizacją firmy, musimy najpierw zarejestrować ją w Google dla Firm. Rejestracja polega na wpisaniu adresu firmy oraz podstawowych danych. Aby jednak zweryfikować adres, musimy poczekać na list z kodem weryfikacyjnym. Niestety może to potrwać nawet 2 tygodnie, a do tego czasu nasza firma nie będzie wyświetlała się na mapach. Po weryfikacji adresu zostanie stworzona strona profilowa naszej firmy, gdzie będziemy mogli wpisać dodatkowe informacje oraz dodać zdjęcia. Pamiętajmy by w opisie znalazło się kilka fraz, które nas najbardziej interesują i co najważniejsze, by opis był naturalny i zachęcał do odwiedzenia. Na tej stronie istnieje również możliwość oceniania Twojej firmy, co jest bardzo ważne. Wystawiane gwiazdki nie tylko wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, ale lepsza ocena daje nam także lepszą pozycję w wyszukiwarce. Warto więc zachęcać klientów do wystawiania opinii, np. w zamian za mały rabat.

Katalogi lokalne i NAP

Jak już zostało wspomniane, oprócz mapek z lokalizacją, w wyszukiwarce wyświetlają się także wyniki organiczne. Aby wpis naszej strony znalazł się na listach wyszukiwania fraz na lepszej pozycji, powinniśmy dodać naszą firmę do wielu internetowych katalogów z lokalnymi biznesami. Wśród najbardziej znanych znajdują się m. in.: Panorama Firm, Yellow Pages, Zumi czy pkt.pl. Oczywiście możemy skorzystać również z lokalnych i branżowych katalogów. Także tam w opisie, powinniśmy wstawić kilka słów kluczowych. Pamiętajmy, by zarówno przy rejestracji w Google dla Firm, jak również we wszystkich katalogach podawać takie samo NAP (Name/Adress/Phone), czyli dane firmy – nazwę, adres i numer telefonu kontaktowego.
Optymalizacja treści na stronie

Aby podnieść naszą pozycję w wynikach wyszukiwania fraz, musimy zamieścić słowa kluczowe także w tekstach, które pojawiają się na naszej stronie internetowej. Pamiętajmy jednak o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim w tytule, nagłówku lub sloganie strony głównej powinna znaleźć się fraza, która opisuje naszą działalność oraz ewentualnie podaje jej lokalizację, np. „Twój ulubiony zakład fryzjerski w Poznaniu”. Na każdej podstronie witryny w jednym z nagłówków powinna znaleźć się fraza, która opisuje wybraną usługę np. „Jak wygląda trwała ondulacja w naszym zakładzie?”. W każdym z tekstów – zarówno na stronie głównej, jak i wszystkich podstronach, powinny znaleźć się słowa kluczowe, które wypisywaliśmy sobie na początku. Pamiętajmy jednak by teksty były unikalne i miały wysoką jakość merytoryczną.

Tytuły i opisy stron pod wyszukiwarkę

Na naszej witrynie znajdują się pola, w których możemy wpisać tytuł podstron oraz ich opis, który będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Są to tzw. „meta description” oraz „title”. Teksty te przede wszystkim służą do tego, by zachęcić ludzi do odwiedzenia naszej strony oraz by poinformować o tematyce witryny. Jak uzupełnić te pola?

Jeśli chodzi o tytuł, powinien wyglądać on następująco: „Nazwa podstrony – Firma, miasto i/lub dzielnica”. Jego maksymalna długość to 70 znaków, których nie powinniśmy przekraczać. Inaczej tytuł zostanie ucięty w wyszukiwarce. Z kolei opis powinien zawierać informacje o naszej działalności oraz kilka fraz kluczowych. Postarajmy się, by skłaniał on do odwiedzenia witryny. Jego maksymalna długość to 160 znaków.

Dane NAP w stopce strony

Jeśli nasza firma ma tylko jeden oddział i działa w obrębie wyłącznie jednego miasta, to dane teleadresowe powinny być umieszczone zarówno w podstronie „kontakt”, jak i w stopce każdej strony na naszej witrynie. Dane możemy wpisać bez używania specjalnych metod, ale polecamy dodawanie ich wraz z dodatkowymi znacznikami HTML. Jeśli jednak nasza firma ma oddziały w różnych miastach, dla każdej siedziby powinniśmy stworzyć odrębną stronę „kontakt”.

Wzmocnienie efektów pozycjonowania

Są to oczywiście dodatkowe działania, które możemy wykonać dla wzmocnienia naszej pozycji. Warto je zastosować, jeśli wcześniejsze działania nie przyniosły wymiernych efektów. Co zrobić, by dać do zrozumienia Google, że powinniśmy znaleźć się na pierwszych stronach wyników?

  1. Po pierwsze, załóżmy profil naszej firmy na Facebooku. Pamiętajmy jednak, że samo założenie nie wystarczy – musimy regularnie aktualizować dodawane tam treści.
  2. Udzielajmy się na forach dyskusyjnych, związanych z tematyką naszej firmy, gdzie będziemy mogli delikatnie się zareklamować.
  3. Załóżmy bloga, na którym będziemy prezentować porady oraz dodawać przydatne i dobrze napisane artykuły.
  4. Zbierajmy opinie od klientów, które pomogą nam wskoczyć na lepszą pozycję.

Autor: Wojciech Kłodziński

Sprawdź już teraz ile kosztuje pozycjonowanie

Autor: Wiktor Pacer

Programista